Amsterdam Klezmer Band – Blitzmash
CD-RECENSIE
Amsterdam Klezmer Band – Blitzmash
bezetting: Gijs Levelt trompet; Joop van der Linden trombone en gitaar; Alec Kopyt zang en percussie; Jos Chajes altsaxofoon en zang; Janfie van Strien klarinet en percussie; Jasper de Beer contrabas en basgitaar; Theo van Tol accordeon
opgenomen: mei en juni 2013 in Kytopia Studio in Utrecht
label: Votnasj Records
uitgebracht: 2014
aantal stukken: 12
tijdsduur: 51.57
website: www.amsterdamklezmerband.com
door: Rinus van der Heijden
Een jazzliefhebber die oppervlakkig luistert naar het nieuwste album van de Amsterdam Klezmer Band, zou misschien alleen maar uitkomen bij het dansbare element van de plaat. Maar omdat (de meeste) jazzliefhebbers liever aandachtig luisteren, krijgt ‘Blitzmash’ een heel ander eindoordeel mee: de plaat heeft diepgang, prachtige details om zelf te ontdekken, heel veel inhoud en kietelt onder de oppervlakte voortdurend je nieuwsgierigheid.
De Amsterdam Klezmer Band heeft de puur Jiddische muziek jaren geleden al vermengd met Balkaninvloeden. Op deze cd is het niet anders, maar de AKB heeft er nieuwe segmenten aan toegevoegd: elektronica en heel veel aandacht voor ritmes en tempi. Daarvoor heeft het septet een keur aan gasten uitgenodigd. Een willekeurige opsomming: de vocalisten Lilian Veira, Pauni Trio, Samira Dainan, Kivilicim en Akos Laki, dj Yuriy Ghurzhy, bouzoukispeler Orhan Osman, altsaxofonist Benjamin Herman, percussioniste Simone Sou en trompettist Colin ‘Kyteman’ Benders.
Samen met de uitgebreide rits, vaak ook ‘vreemde’ instrumenten als ud, wodkaflessen, darbuka, cimbalon, kanun en baglama heeft de Amsterdam Klezmer Band zichzelf een eindeloos veld van mogelijkheden verschaft. En dat wordt ten volle benut. Ondersteund door de elektronica en computernieuwigheden, die met de akoestische instrumenten een intrigerende mengeling vormen.
Het mooie is dat de Amsterdam Klezmer Band zijn identiteit uit de beginjaren gewoon overeind houdt. Ondanks alle nieuwe invloeden wordt de muziek getekend door spontaniteit en humor, immer neergelegd op de basis van kwaliteit. De Nederlandse teksten prikkelen de luisteraar, de Jiddische bezorgen hem een unheimische zucht naar de betekenis ervan. Met titels als ‘Op je hoede’, ‘Tussen gisteren en vandaag’, ‘Rokjesdag’, ‘Stompin Mokum’ en ‘Bambi Café’ lijkt het de Amsterdam Klezmer Band erom te doen de muziek van een zwaarwichtig karakter te bevrijden, maar niets is minder waar. Die titels zijn gewoon de vlaggen die samen met de andere van de twaalf stukken, niets anders dan een mooie muzikale kwaliteit bedekken.
1. Op Je Hoede. 2. Vodka. 3. Blitzmash.

