CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Chris Perreijn op Mazzle - Blukuntun: The night sheep did n’t sleep heeft onmiskenbaar gelijkenis met V-Flow van Eric Vloeimans, lekkere en…
Michael Brandt op NPO stopt met NPO Soul & Jazz: De NOS zou gezamelijk met de alle publieke omroepen verantwoording moeten nemen om Jazz horizontaal t…
Jan van den hoed op NPO stopt met NPO Soul & Jazz: Wonderlijk dat deze zender moet verdwijnen. Het is de enige zender waar ik regelmatig naar luister di…
Roel van de Loo op NPO stopt met NPO Soul & Jazz: Kunnen we opnieuw petitie starten of loopt er al een? Enige zender waar we thuis en in auto naar luis…
Jurgen op Pianist en arrangeur Jim McNeely (76) overleden: Hij was tevens orkestleider van het Metropole Orkest tijdens de live registratie in de Brusselse Flag…
Jurgen op Drummer Hans van Oosterhout (60) overleden: Daarnaast was hij ook ruim 25 jaar de vaste drummer in het trio van de Belgische pianist Ivan Paduart…
Andreas Huurman op Avishai Cohen en Metropole Orkest onuitputtelijke m…: Zelden ben ik het zo eens geweest met een recensie. Wat was het een spectaculaire avond in Amare.
Patrick Voet op NPO stopt met NPO Soul & Jazz: Inderdaad deze zonder moet blijven!
 

« Groove leidt de weg i… | Home | I Compani – Verdi 2.0… »

Presentatie 'Componisten in de jazz' over 'de grote drie'


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
19 Februari 2014

Waarom wordt Monk toch altijd speciaal genoemd als jazzcomponist? Evenals Charlie Parker en Bud Powell waren zijn "composities" ook niet meer dan de hoekdelen van een akkoordenschema dat voor de rest werd opgevuld met improvisaties. Kortom: een structuur die volstrekt typerend is voor wat we ook wel aanduiden met het begrip bebopidioom. En waarom de relatief eenvoudige motiefjes van Monk dan meer de kwalificatie "compositie" verdienen dan de briljante en veel meer uitgewerkte thema's van Charlie Parker, Lennie Tristano of Bud Powell (om van modernere jongens als Keith Jarrett, John Taylor of Egberto Gismonti nog maar te zwijgen) is mij eigenlijk altijd een raadsel geweest.

Bert Dobben (E-mail ) - 21-07-’15 14:58

Hallo Leroy, vergeleken bij Parkerstukken als Cheryl, Confirmation en Cardboard zijn Blue Monk en Friday the 13th toch echt kleuterdeuntjes. Natuurlijk heeft Monk ook wel interessantere thema's geconcipieerd maar waarom dan speciaal hij altijd als een opzienbarende componist wordt aangemerkt tov de meer virtuozere boppers (ook in compositorische zin virtuozer) blijft voor mij een groot vraagteken. En buiten de Be-Bop zijn er ook zoveel jazzcomponisten die veel interessantere en meer gelaagde dingen hebben gedaan(ik noem dan ook maar even iemand als Wayne Shorter). Ik denk dat onder Jazzcritici een soort schuldgevoel is ontstaan over het feit dat Monk decennia lang onderbelicht is geweest waardoor er na zijn dood een soort Wiedergutmachungsmechanisme in werking is getreden. Maar wat mij betreft mag Monk nu wel weer wat minder geprezen worden, zeker als componist maar ook als pianist.

Bert Dobben (E-mail ) - 22-07-’15 12:30






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: