Bewondering voor traditie met muziek van nu
CONCERTRECENSIE: Nils Wogram Nostalgia Trio, Porgy en Bess Terneuzen, 20 oktober '13
beeld: Eddy Westveer
door: Mischa Beckers
De Duitse trombonist Nils Wogram ontving in eigen land, als eerste trombonist, de Albert Mangelsdorff Prijs 2013. Die is te vergelijken met de Boy Edgar Prijs hier, en wordt uitgereikt aan opmerkelijke persoonlijkheden uit de Duitse jazzscène.
Het Nostalgia Trio van trombonist Nils Wogram met Arno Krijger achter de hammond en slagwerker Dejan Terzic.
Het juryrapport rept dan ook over een technisch briljante muzikant met een eigen geluid die, diep geworteld in de jazzgeschiedenis, traditie en innovatie combineert en de vele facetten van de jazz een modern geluid geeft. Dit concert speelde Wogram met zijn Nostalgia Trio in Porgy en Bess in Terneuzen.
Nostalgia heet het trio, vanwege de bewondering voor de traditie, en de incorporatie daarvan in de muziek van nu, zo legde Wogram in Terneuzen uit. Daar klonken stukken van ‘Sturm und Drang’, het derde album van Wogram’s trio. Heftige swing in hoog tempo, groove en lyriek wisselden stuivertje.
Arno Krijger
Ex-Terneuzenaar Arno Krijger, die een thuiswedstrijd speelde, zorgde met afgemeten chops op het Hammondorgel voor de groove in bijvoorbeeld ‘Funky Neighbourhood’. Daarover speelde Wogram riffachtige passages, al dan niet unisono met Krijger. Met de komst van Krijger in het trio viel voor Wogram veel op zijn plaats. De oorspronkelijke Hammondspeler Florian Ross verliet de band na de opnames van ‘Sturm und Drang’. Dus had Wogram een probleem: een nieuw album en al veel geboekte concerten.
Na een flinke zoektocht vond hij Krijger. De klik met Wogram en drummer Dejan Terzic was er meteen. Krijger is een echte Hammondspeler die ook de baspedalen, met de voet, bedient. Dat aspect heeft grote invloed op het geluid van dit trio. Over die donkere basklanken kan hij akkoorden en solo’s tegelijkertijd spelen. En heel creatief.
Over een breed klankpalet wisselt Krijger razendsnelle loopjes af met hikkende patronen of gesyncopeerde partijen. Net als ‘Funky Neighbourhood’ wat te laidback gaat klinken, zetten de heren een serie vernuftige fills en breaks in.
Nils Wogram Nostalgia Trio poseerde gewillig voor de deuren van jazzpodium Porgy & Bess in Terneuzen.
Geregeld gaat het gas er wat af in gevoelige stukken zoals ‘Fundamentals’ en ‘Country Rain’. Met veel lucht en een schorre maar heldere toon, blaast Wogram de melodie. Hij gebruikt zijn surplus aan techniek om het uit te drukken gevoel, de melodie of de groove kracht bij te zetten. Helder en zuiver, waarbij hij het eerder zoekt in een laag volume en een grote diversiteit aan klankkleuren, dan in bot machtsvertoon met harde uithalen of bombast.
Efficiënt
Ook hier valt op hoe efficiënt Terzic begeleidt. Meestal geen klap te veel. Op de hi-hat slaat hij zacht de beat. Subtiel accentueert hij de melodie. Hij wacht gewoon zijn moment af. De echte drumsolo zit op het eind van het concert maar even interessant is zijn eerbetoon aan Frank Zappa en meer bepaald aan het album ’Live in New York’. Terzic rafelt de ritmische aspecten daarvan uiteen en bouwt ze weer op tot zijn eigen stuk ‘Swing em Home’. In de basis daarvan klinkt een reggearitme, maar eroverheen dendert een flinke hoeveelheid roffels en andere patronen.
Lag voor de pauze de nadruk wellicht wat meer op melodische aspecten, na de pauze werden de ritmische spelletjes nog wat aangedikt. Zoals in ‘Copenhagen’. Door het ritme van de een klonk een tegenritme van de ander en langzaam werd het stuk zo uitgebouwd.
Oorspronkelijk formeerde Wogram het trio om met name bebopgeoriënteerde liedjes te spelen. Gedurende de jaren veranderde dat. Zijn voorkeur voor intelligente dansmuziek en soul komt steeds meer tot uitdrukking in de muziek van dit trio. Met ‘Sturm und Drang’ wilde hij een album maken dat elementen uit die stijlen gebruikt en het transformeert naar iets dat geschikt is voor een jazzband.
Laatste
Dit concert was het laatste van de huidige tournee. De afgelopen jaren gaf het trio zo’n zeventig concerten met het ‘Sturm und Drang’-repertoire. In het voorjaar van 2014 gaat het dan ook de studio in met nieuw materiaal. Het trio besloot dit concert in stijl, nostalgisch, met een ingetogen ‘Body and Soul’.