Floriaan Wempe – Flo’s Flow
CD-RECENSIE
Floriaan Wempe – Flo’s Flow
bezetting: Floriaan Wempe tenorsaxofoon, Karel Boehlee piano, Jos Machtel contrabas, Willie Jones III slagwerk. Gasten: Tom van der Zaal altsaxofoon, John Ruocco klarinet.
opgenomen: oktober 2011, Fattoria Musica, Osnabrück, Duitsland
release: 2012
label: Challenge Records
tracks: 8
tijd: 63:28
website: www.floriaanwempe.com - www.challengerecords.nl
door: Erno Elsinga
Het debuutalbum van Floriaan Wempe is het zoveelste bewijs van de welhaast onuitputtelijke bron aan jazztalent in Nederland. Omringd door gearriveerde jazzcoryfeeën levert de jonge tenorsaxofonist met ‘Flo’s Flow’ een album af, dat zich nestelt in de jazztraditie met een ferme knipoog naar het hedendaagse.
Floriaan Wempe (1989) studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, viel in de prijzen bij het Prinses Christina Jazz Concours, won de Leidse Jazz Award, werd genomineerd voor de Deloitte Jazz Award en studeerde in Brazilië korte tijd bij Dave Liebman.
Al tijdens zijn prille jeugd luisterde Wempe naar Charlie Parker en John Coltrane. Die invloeden zijn terug te horen op deze eersteling. Bruisende, swingende neobop domineert de composities van Wempe. Opvallend is de onbevangenheid in Wempe’s spel. Achteloos, maar op krachtige wijze soleert de tenorsaxofonist over de opruiende, knap geschreven thema’s. Voortgestuwd door de schat aan ervaring van zijn begeleiders, onderzoekt Wempe de grenzen van zijn saxgeluid. Soms bedachtzaam en ondergeschikt aan de compositie, dan weer brutaal blazend als een opstandige jongeling, zonder de beheersing over zijn instrument te verliezen.
Wempe’s begeleiders zijn niet de minsten. Pianist Karel Boehlee, Wempe’s leermeester John Ruocco, contrabassist Jos Machtel en de befaamde slagwerker Willie Jones III hebben allen een belangrijk aandeel in de uitvoering van de door de tenorsaxofonist geschreven composities. Strakke grooves en fijne solo’s van met name Boehlee completeren dit knappe debuutalbum, dat zowel de traditionele als de hedendaagse jazzliefhebber kan bekoren. De opvallende ‘Amerikaanse sound’ doet een carrière overzee vermoeden.

