Avishai Cohen: 'Ik volg wat ik krijg'
Avishai Cohen komt voor verschillende concerten naar Nederland.
Cohen (1970) heeft een interessante staat van dienst. Hij speelde en nam op met Kurt Rosenwinkel (East Coast Love Affair), Brad Mehldau, brak min of meer door in de band van Danilo Perez, en speelde in Chick Corea’s sextet Origin. Al geruime tijd heeft Cohen een trio met Sam Barsh (p) en Mark Guiliana (d). Avishai mixt invloeden uit het Midden Oosten, Afrika, jazz, klassiek en rock tot een eigen sound en is in Amerika een grote naam. In Europa is hij wellicht minder bekend. Daarom zijn de reeks concerten een unieke kans kennis te maken met de muziek van Avishai Cohen. Via de telefoon hadden we contact met Avishai, in zijn huis in Jerusalem.
Deze maand doet bassist/componist en bandleider Avishai Cohen voor vier concerten Nederland aan. Oosterpoort Groningen (18 april), Lantaren Venster Rotterdam (19 april), Bimhuis Amsterdam (20 april) en Paradox Tilburg (21 april). Cohen, sinds 1992 woonachtig in New York, is bezig aan een wereldtournee en speelt op dit moment in zijn geboorteland Israël. Volgende maand verschijnt zijn achtste cd: ‘Continuo’, zijn vierde bij Razdaz Records, Cohen’s eigen platenlabel waar vorig jaar het zeer fraaie ‘At Home’ verscheen.
E: Door de jaren heen heb je met veel sterke karakters uit de jazz gespeeld. Uiteindelijk startte je een eigen band/trio. Waarom?
Avishai Cohen: Gedurende de laatste tien jaar heb ik in New York mijn eigen bands, en naast de bands verschillende projecten. Normaal gesproken met blazers of in ieder geval grote bezettingen waarvoor ik de muziek schreef. De ontwikkeling van deze projecten leidde drie jaar geleden tot het werken in trio. Ik vind veel vrijheid en intimiteit in het trio. Het stelt mij in staat me optimaal te focussen op de inhoud van de muziek. Ik hou me nu bezig deze verkregen vrijheid en intimiteit van het trio nog verder te ontwikkelen.
E: Wat kunnen we verwachten van je nieuwe cd ‘Continuo’.
Avishai Cohen: Continuo is, zoals al mijn projecten, een voortzetting van wat ik in de jaren daarvoor heb gedaan en opgenomen. Meer composities. Continuo bevat veel invloeden uit de klassieke muziek, opnieuw gecombineerd met invloeden uit het Midden Oosten en West Afrikaanse invloeden dat meer brengt van de sfeer zoals ik die de laatste jaren laat horen. Maar op een more focust way dan dat ik gedaan heb tot nu toe, very solid. Het is een goede plaat geworden; van begin tot eind is het bijna een suite, uitgevoerd door hoofdzakelijk het trio. Het is een sterke ‘band record’ dat klinkt als bijna een ‘live record’.
E: Je mixt al die invloeden. Hoe werkt dat als je aan het componeren bent?
Avishai Cohen: Als ik componeer dan componeer ik gewoon. Ik denk er niet noodzakelijk bij na wat ik van plan ben te gaan componeren. Ik componeer muziek en die muziek verteld me waar naar toe te gaan. Ik volg gewoon wat ik krijg en gewoonlijk komt daar dan een nieuwe compositie uit dat zegt wat het zegt. Als het klaar is en ik er op terugkijk, pas dan kan ik zeggen: oké het klinkt zoals dit of het klinkt zoals dat. Ik heb nooit specifieke plannen als ik componeer.
E: Je studeerde piano, ging het leger in, en toen je daar na twee jaar uitkwam besloot je bas te gaan spelen. Waarom?
Avishai Cohen: Ik weet het niet. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom ik bas ben gaan spelen. Ik denk dat ik er een speciaal gevoel bij had. Het instrument vond mij precies zoals ik het instrument vond. Het werd mijn first instrument en representeert mij zoals ik het instrument representeer. Het is mijn performing instrument. De piano is mijn composing instrument. Voor negentig procent componeer ik mijn muziek achter de piano.
E: Bassist Jaco Pastorius is één van je belangrijkste invloeden. Wie waren nog meer voorbeelden, toen en nu.
Avishai Cohen: Bach heeft een grote invloed op mij. In het algemeen folkloristische muziek, dat kan zijn Afro Caribbean, flamenco of muziek uit het Midden Oosten. Veel klassieke componisten zoals Rachmaninov, Mozart. Ik ben door zoveel dingen beïnvloed. Het dagelijkse leven bijvoorbeeld, is van grote invloed. Het lezen van boeken. Alles wat ik ervaar heeft invloed op mij of mijn muziek. De grootste invloed op muzikaal gebied is waarschijnlijk Bach. Ja... Bach is de eerste die ik zou willen noemen.
E: Je woont weliswaar in New York maar je brengt met regelmaat tijd door in Israël. Kun je iets vertellen over de jazzscène in Israël?
Avishai Cohen: Er is een kleine jazzscène in Israël die voornamelijk bestaat uit jonge muzikanten. Ze worden tegenwoordig meer erkent en staan meer in verbinding met de jazzscène buiten Israël. Dat komt door de tijd waarin we leven. De meeste vertrekken naar New York of ergens anders in de Verenigde Staten of vertrekken naar Europa. Ze blijven daar of komen weer terug. Er is hier in Israël eigenlijk niet echt een jazzscène. Ik doe in Israël eigenlijk niet veel meer dan wonen en componeren tussen twee tournees in. Voor mij is de scène overal maar er is zeker veel talent in dit land.
Zo heb je saxofonist Eli Degibri. Hij speelde een jaar met Herbie Hancock en speelt nu met Al Foster. Trombonist Avi Lebovich, die ook in mijn band speelde, in New York heeft gewoond en weer terug is gegaan naar Israël. Amos Hoffman is een geweldige muzikant en gitarist die oud speelt op mijn nieuwe plaat.
E: Je bent eigenaar van Razdaz Records. Was er een specifieke reden om een eigen label te starten?
Avishai Cohen: Well, vooral in de laatste vijf jaar is er veel veranderd in de recording scène, in het bijzonder voor de ‘creative music’. Meerdere muzikanten starten hun eigen labels. Voor mij was de belangrijkste reden dat ik het me kon veroorloven. Daar bedoel ik mee dat ik niet dingen voor iemand anders hoef te doen en afhankelijk te zijn van hun goede of slechte distributie. Mijn zakelijke manager heeft goede banden met verschillende distributeurs wereldwijd. Zo werken we nu, en we zijn erachter gekomen dat dit beter werkt dan samen te werken met een groot bedrijf en verloren te raken in de zee van producten die zij aanbieden.
Ik heb vier platen gedaan voor Concord Records, en dat was prima en goed voor mij om bekend te raken in de scène. Maar nu ik zelf kan kiezen heb ik voor deze weg gekozen. Het stelt me ook in staat andere muzikanten in hun ontwikkeling te helpen, zoals mijn drummer Mark en zijn trio uit New York. Voor hem zijn we nu een plaat aan het opnemen.
E: Je zit weliswaar midden in een tournee door Israël, Japan, Canada en Europa plus je nieuwe cd komt uit in mei. Heb je al plannen voor nieuwe projecten?
Avishai Cohen: Ja, meerdere. Zo spelen we in de Blue Note voor een week, eind augustus begin september, in New York. Er is me in het verleden vaak gezegd, door mensen die ons live zagen spelen: ‘je moet een live-record opnemen’. Ik ben nu serieus aan het overwegen om enkele shows uit de Blue Note op te nemen en deze uit te brengen op cd en dvd. Ik denk dat het tijd is om dat te doen.
