Agnar Aspaas Quintet – November Songs
CD-RECENSIE Agnar Aspaas Quintet – November Songs
bezetting: Magnus Aannestad Oseth trompet, flugelhorn; Erlend Vangen Kongtorp tenorsaxofoon; Magne Arnesen piano; Agnar Aspaas contrabas; Magnus Sefaniassen Eide drums
opgenomen: 31 maart en 1 april 2025, Newtone Studio, Oslo
uitgebracht: augustus 2025
label: Losen Records
aantal stukken: 11
tijdsduur: 63’27
website: losenrecords.no
door: Cyriel Pluimakers
De Noorse arts en contrabassist Agnar Aspaas (1955) verrast met een kwintetalbum met elf eigen stukken die hij de afgelopen veertig jaar heeft gecomponeerd en die gelijktijdig een weerspiegeling vormen van die rijke jazzperiode. “Door de jaren heen was ik tevreden met mijn rol als begeleider van vooraanstaande Noorse muzikanten en hebben mijn eigen nummers lange tijd in de bureaula gelegen”, vertelt hij. “Maar nu, op rijpere leeftijd, heb ik de moed verzameld om een ensemble samen te stellen dat bestaat uit drie generaties Noorse muzikanten.”
Hard bop
Zo behoort pianist Magne Arnesen, waarmee Aspaas al meer dan twintig jaar samenspeelt, tot de midden generatie. Trompettist Magnus Aannestad Oseth, tenorsaxofonist Erlend Vangen Kongtorp en drummer Magnus Sefaniassen Eide zijn afkomstig uit de jongere generatie. Musici die hun jeugdige creativiteit en energie aan deze productie toevoegen die een duidelijke ode vormt aan de jazztraditie. Een album dat zich met name richt op de hard bop en start met het feelgood nummer ‘T & T’, gevolgd door het aanstekelijke ‘Sunny Boys’. Iconen als Julian ‘Cannonball’ Adderley en Benny Golson lijken zomaar uit hun graf opgestaan.
Birdland
Trompettist Magnus Aannestad Oseth excelleert in de melancholieke ‘November Song’ en bij ‘Jo-Johnny-June’ waan je je eind jaren vijftig in het New Yorkse Birdland. Fraai is het ensemblespel in ‘Q’s Land’ en het optimisme dat doorklinkt in ‘Fat Boy’ is een geluid dat we tegenwoordig goed kunnen gebruiken. Elementen uit de Aziatische muziek treffen we aan in de tweedelige ‘Thai Song’ waarna we in ‘Little K’ weer ondergedompeld worden in de gouden tijden van jazz, voordat de Rock & Roll zijn intrede deed.
Springlevend
Pianist Magne Arnesen komt in ‘The Sideman’ uitgebreid voor het voetlicht en het duel tussen trompettist Aannestad Oseth en tenorsaxofonist Vangen Kongtorp is adembenemend. De afsluiter ‘Late Bloomer’ lijkt een verwijzing naar de verlate carrière van contrabassist Aspaas, die met dit sterke debuut meteen hoge ogen gooit: een heerlijk retro-album dat je een dik uur onversneden hardbop voorschotelt en overtuigend aantoont dat deze jazzstijl springlevend is.
Beluisteren via Spotify.