Hemelse schoonheid en aardse klanken bij Daniel Herskedal Trio
CONCERTRECENSIE. Daniel Herskedal Trio, Bimhuis, Amsterdam, 2 november 2023
beeld: Filip Mertens
door: Mathijs van den Berg
Het was niet hun eerste optreden in Nederland, maar wel in Amsterdam. De Noorse tubaspeler Daniel Herskedal trad in het Bimhuis aan met zijn vaste trio met pianist Eyolf Dale en slagwerker Helge Anders Norbakken. Het woeste, stormachtige herfstweer was een passend decor bij de muziek van Herskedal waarin de elementen centraal staan. Het trio biedt door folk en wereldmuziek beïnvloede jazz en bracht tot nu toe vijf sterke albums uit. De constellatie van instrumenten waarbij de tuba zowel als bas en als melodie-instrument wordt ingezet maakt de muziek extra bijzonder.
Tubaspeler Daniel Herskedal in gezelschap van pianist Eyolf Dale en slagwerker Helge Anders Norbakken op het podium van Bimhuis.
Nieuw materiaal
De Noren begonnen met twee stukken van hun laatste album ‘Harbour’ uit 2021, ‘The Lighthouse on the Horizon’ en ‘Dancing Dhow Deckhands’. Vervolgens kwam nieuw materiaal aan bod van het volgend jaar te verschijnen album. De nummers waren zo vers dat ze nog geen titels hadden. Geweldige composities, die reikhalzend naar de komende release doen uitzien. Later kwam ook nog ouder materiaal aan bod, zoals ‘Slow Eastbound Train’ en ‘Crosswind Landing’, waarbij Herskedal komisch refereerde aan de door het slechte weer moeilijke landing van hun eigen vliegtuig.
Afwisseling
Herskedal wisselt voortdurend tussen tuba en bastrompet, zijn andere vaste instrument. Vaak ook binnen de nummers. Op bastrompet speelt hij zijn prachtige langgerekte, klaaglijke tonen die de uitgestrektheid van het Noorse landschap oproepen. De tuba gebruikt Herskedal in de ritmische stukken, hoewel hij op andere momenten aan dit reusachtige instrument ook subtiele en verrassend hoge noten weet te ontlokken. Dale begeleidt met parelend, klankrijk spel, soms unisono, of zorgt met zijn linker hand voor extra ritme en stevigheid. Prachtig te horen hoe de twee musici elkaar de ruimte geven.
Daniel Herskedal liet in Bimhuis weer horen dat hij een absoluut fenomeen is op tuba en bastrompet.
Norbakken is een verhaal apart: met een verbluffend en bizar ogend arsenaal van trommels, bekkens en andere percussie-instrumenten kleurt hij de muziek op onnavolgbare wijze in. Vaak subtiel, maar op sommige momenten met indrukwekkende roffels. Ook maakt hij gebruik van diverse soorten slaghout en van vocale percussie. De ritme-gedreven stukken vormen een goede afwisseling met de dromerige nummers. Piano-tuba-drums vormen dan een onweerstaanbare dynamiek. Herskedal kan zijn tuba als een beest laten grooven.
Solostukken
Pianist Dale zorgde voor vuurwerk en trok de aandacht regelmatig naar zich toe met zijn geweldige techniek en prachtige aanslag. Zijn lange intro bij een van de nieuwe nummers, ritmisch, abstract en vol wendingen maakte veel indruk. Ook Norbakken liet zien dat hij met een lang solostuk kan boeien. Klap op de vuurpijl was een solostuk van Herskedal op tuba. De variëteit aan klanken die hij uit zijn instrument haalde was ongelooflijk: van ijl en kwetsbaar tot grommend en gutturaal, vervormd en meerstemmig. Zijn tuba klonk soms als een sputterende motor of een onderaards monster.
Daniel Herskedal liet deze avond weer horen dat hij een absoluut fenomeen is op tuba en bastrompet. In combinatie met de klasse van Dale en Norbakken stijgt dit trio tot grote hoogte. Letterlijk soms, met melodieën van hemelse schoonheid, maar ook met rauwe en aardse klanken. Dit is een trio dat zowel de ziel als de onderbuik bedient. Dat maakte de avond van begin tot eind boeiend.
Daniel Herskedal Trio is zaterdag nog te zien in Paradox te Tilburg.