Martial Solal – Coming Yesterday, Live at Salle Gaveau 2019
CD-RECENSIE Martial Solal – Coming Yesterday, Live at Salle Gaveau 2019
bezetting: Martial Solal piano
opgenomen: 23 januari 2019, Salle Gaveau, Parijs
uitgebracht: april 2021
label: Challenge Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 66’19
website: challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De Fransman Martial Solal (Algiers, 1927) is een van de belangrijkste Europese jazzpianisten. Ook als filmcomponist heeft hij een belangrijke naam, zo schreef hij muziek voor Jean-Luc Godard’s ‘A Bout de Souffle’, Henri Verneuil’s ‘L’Affaire d’une Nuit’ en Jean Becker’s ‘Echappement Libre’. Solal speelde met vele musici, zoals Sidney Bechet, Don Byas, Kenny Clarke, Chet Baker, Lee Konitz, John Scofield en Dave Douglas. In 1956 en 2004 werd aan hem de Prix Django Reinhardt uitgereikt, de Bird Award won hij in 1986, de Grand Prix National de Musique in 1993 en de Jazzpar Prize in 1999.
Testament
In januari 2019 gaf Solal een solorecital in de fameuze Salle Gaveau in Parijs, een concert dat hij als het sluitstuk van zijn carrière beschouwt. Van dit optreden vormt het album ‘Coming Yesterday’ de weergave, een editie die we als een muzikaal testament mogen beschouwen.
Komisch
Solal leidt de luisteraar door een selectie van jazz standards en eigen composities. De pianist verkeert in een vrolijke stemming en de muzikale kwinkslagen zijn niet van de lucht. Met zijn losse en enigszins vrije stijl pakt hij bekende nummers aan als ‘I Can’t Get Started’, ‘Tea For Two’, ‘Lover Man’, ‘I’ll Remember April’, ‘My Funny Valentine’ en ‘Have You Met Miss Jones’. Uiteraard ontbreekt ook een Ellington-medley niet, misschien wel Solal’s meest geliefde jazzcomponist. Het titelnummer ‘Coming Yesterday’ en het komische ‘Sir Jack’, met verwijzingen naar ‘Frère Jacques’ en de walsen van Chopin, vormen zijn eigen bijdragen.
Emotioneel
Solal speelt de muziek letterlijk voor de vuist weg: zijn fantasie en humor lijken onbegrensd. Hij trakteert zijn publiek genereus op een schatkist aan muzikale informatie. Dat de man ten tijde van deze door het radiostation France Musique gemaakte opname al 91 was, komt nergens in je op. Hij speelt met een frisheid en gemak, zoals je dat alleen bij de allergrootsten tegenkomt. Zo krijgt het overbekende ‘Happy Birthday’ onder zijn handen een nieuwe gedaante en is zijn lezing van het klassieke ‘Lover Man’ diep emotioneel. Iets wat ook geldt voor ‘My Funny Valentine’, dat in zijn interpretatie iets zwaarmoedigs krijgt.
Afscheid
Het lichtvoetige ‘Have You Met Miss Jones’ sluit deze bijzondere productie af: een passend afscheid van een pianist die er als geen ander in is geslaagd om de jazztraditie te combineren met het Franse joie de vivre.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
De koning van de vleugel
michael brandt (E-mail ) - 16-06-’21 18:50