Keith Jarrett / Gary Peacock / Jack DeJohnette – After The Fall
CD-RECENSIE
Keith Jarrett / Gary Peacock / Jack DeJohnette– After The Fall
bezetting: Keith Jarrett piano, Gary Peacock contrabas, Jack DeJohnette drums
opgenomen: 14 nov. 1998, Performing Arts Center, New Jersey
uitgebracht: februari 2018
label: ECM
tijdsduur: 47’18 / 58’30
website: www.challengerecords.com - www.ecmrecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Het trio van pianist Keith Jarrett, contrabassist Gary Peacock en drummer Jack DeJohnette behoort tot de absolute top van de jazz. Weinig ensembles produceren een levendigere interpretatie van de standards uit het rijke verleden van de jazz. De net verschenen live-opname uit 1998 vult een leemte op tussen de eerder verschenen trio-cd’s ‘Tokyo ‘96’ (1997) en ‘Whisper Not’ (1999).
Het is een rijk gevuld dubbelalbum geworden met een keur aan bekende nummers, waarbij het ensemble voortdurend een avontuurlijke weg inslaat. Meer dan vijftien minuten neemt de opener ‘The Masquerade Is Over’ in beslag. De musici onderwerpen de klassieker aan een minutieus onderzoek, waarbij DeJohnette zorgt voor spannende tempowisselingen. Zelden klonk slagwerk zo muzikaal. Een hedendaagse versie van bebop krijgen we voorgeschoteld in een uptempo versie van ‘Scrapple From The Apple’. Jarrett toont zijn melancholieke kant in ‘Old Folks’ in een improvisatie waarin hij op eierschalen lijkt te wandelen. Contrabassist Peacock komt uitgebreid voor het voetlicht in het bekende ‘Autumn Leaves’.
De tweede cd reikt zo mogelijk nog een tandje dieper, met hommages aan diverse grootheden uit de jazz. Zo wordt Bud Powell’s ‘Bouncin’ With Bud’ voorzien van een enigszins afwijkende ritmiek, krijgt ‘Doxy’ van Sonny Rollins een nieuw tempo en is de snelheid van John Coltrane’s ‘Moment’s Notice’ ronduit adembenemend. Jarrett staat met zijn trio boven de muzikale materie en slaagt erin zelfs de meest stuk gespeelde standards nieuw leven in te blazen. Ronduit spannend is zijn versie van ‘Santa Claus Is Coming To Town’, waarbij de bekende melodie meer gesuggereerd dan daadwerkelijk gespeeld wordt. De doortastende pianosolo die daarop volgt, laat Jarrett op zijn best horen: die felle aanslag, dat oneindige reservoir aan muzikale ideeën en een gepassioneerdheid zoals we die niet vaak aantreffen. Het bekende ‘When I Fall In Love’ sluit de dubbel-cd af: zelden werd dit nummer met meer emotionele diepgang neergezet.
Ironisch blijft het dat we bijna twee decennia hebben moeten wachten op een van de mooiste pianotrio-albums die er ooit in de jazz verschenen zijn. Welke muzikale schatten liggen er nog meer op de plank bij ECM?
Beluister dit album via Spotify