Vijay Iyer Sextet – Far From Over
CD-RECENSIE
Vijay Iyer Sextet – Far From Over
bezetting: Gragam Haynes kornet, Steve Lehmann altsaxofoon, Mark Shim tenorsaxofoon, Vijay Iyer piano en Fender Rhodes, Stephan Crum contrabas, Tyshawn Sorey drums
opgenomen: april 2017, Avatar Studio, New York City
uitgebracht: augustus 2017
label: ECM / Challenge Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 57’55
website: www.vijay-iyer.com - www.challengerecords.com
door: Cyriel Pluimakers
De Amerikaanse toetsenist Vijay Iyer (1971) is een onvermoeibare vernieuwer. Zijn muziek is onderzoekend, complex en tegelijkertijd melodisch met een herkenbare groove. Bijzonder succesvol is zijn samenwerking met het Duitse ECM-label, dat een fijne neus heeft voor jazztalent.
Afgelopen zomer verscheen zijn vijfde album ‘Far From Over’ met een sextet dat het crème de la crème van de New Yorkse scene bevat. Met een blazerssectie die kornettist Graham Haynes, altsaxofonist Steve Lehman en tenorsaxofonist Mark Shim bevat, tekent Iyer voor een van de sterkst mogelijke frontlines. De musici spelen met een flair en energie, die doet denken aan de legendarische bands van Miles Davis en Herbie Hancock.
Alle composities zijn van Iyer afkomstig. Hij maakt er geen geheim van een groot bewonderaar te zijn van Hancock in composities als ‘End Of Tunnel’ en ‘Wake’. Invloeden uit de wereldmuziek treffen we aan in de titeltrack ‘Far From Over’ en onvervalste hiphop ritmiek in ‘Nope’. Iyer is van alle markten thuis en wisselt voortdurend tussen de akoestische vleugel en de elektrische Fender Rhodes. De laatste gebruikt hij met name wanneer een funky karakter is vereist.
Iyer weet in elke compositie telkens de juiste sfeer te scheppen, met krachtig toetsenwerk dat prominent aanwezig is maar nooit teveel wordt. Hij is een meester in de balans en denk vanuit de kracht van zijn ensemble en niet vanuit zijn ego.
Bijzonder is Iyer’s aandacht voor de traditie van weleer. ‘Down To The Wire’ heeft een onvervalste bop-sfeer die doet herinneren aan virtuozen als McCoy Tyner en Chick Corea. ‘For Amira Baraka’ is een hommage aan een van de grootste jazzdichters, waarin Iyer zijn lyrische kant laat horen in brede en volle akkoorden. ‘Into Action’ en ‘Good On The Ground’ refereren aan de power jazz uit de jaren zeventig en tachtig.
Uiteindelijk komen al Iyer’s kwaliteiten bij elkaar in het slotnummer ‘Threnody’, een uitgebeende melodie, waarop een spirituele en emotionele improvisatie volgt van altsaxofonist Lehmann. Niet alleen het hoogtepunt van dit album maar ook een van de krachtigste muzikale statements van het afgelopen decennium. Jazz, zo goed, als er maar zelden gespeeld wordt.
Album promo
Far From Over