The Quartet NL
CD-RECENSIE
The Quartet NL
bezetting: Benjamin Herman saxofoon; Peter Beets piano; Han Bennink slagwerk; Ruud Jacobs contrabas
opgenomen: 24 april 2016, TivoliVredenburg, Utrecht
uitgebracht: 5 september 2017
label: ICP
aantal stukken: 7
tijdsduur: 60’00
website: www.hanbennink.com - www.subdist.com
door: Stijn van der Schoor
Het lijkt wellicht een vreemde combinatie: avant-gardist Han Bennink, jazzcoryfee Ruud Jacobs, virtuoos Peter Beets en de eclectische Benjamin Herman samen in één jazzkwartet. Zoveel verschillende stemmen en stijlen, botst dat niet? Het volmondige antwoord: nee, dat botst niet.
De musici van The Quartet NL weten zelfs een uniek geluid te creëren waarin iedereen tot zijn volste recht komt. Deel van dat succes valt het werk van Misha Mengelberg toe. De dit jaar overleden pianist zat samen met Han Bennink en saxofonist Willem Breuker in de revolutionaire Instant Composers Pool, een ensemble voor hedendaagse, experimentele jazz. Op dit album echter geen avant-garde, maar heldere en aanstekelijke composities. Mengelbergs nummers geven de musici precies genoeg vrijheid om in harmonie te leven zonder hun individuele stemmen te verliezen.
Maar om de unieke combinatie die The Quartet NL heet slechts toe te schrijven aan de composities, doet de musici tekort. Al tijdens het eerste nummer ‘Driekusman Total Loss’ spetteren de musici op hun instrument zonder uit de toon te vallen. Hermans haast vocale saxofoon blinkt, Peter Beets en Ruud Jacobs vliegen als vanouds soepeltjes over hun instrument en Han Bennink trakteert ons op zijn directe, krachtige en onontkoombare slagwerk. Een prettig vooruitzicht voor de rest van het album. ‘Hypochristmastreefuzz’ imponeert met virtuositeit terwijl ‘The Romantic Jump of Hares’ bewijst dat dit album ook in intimiteit floreert. Deze live-registratie is een knap staaltje synergie en tevens een mooi beeld van Neerlands diverse jazzlandschap. The Quartet NL mag haar naam met trots dragen.