Charlie Haden Liberation Music Orchestra – Time/Life
CD-RECENSIECharlie Haden Liberation Music Orchestra – Time/Life
bezetting: Tony Malaby, Chris Cheek tenorsaxofoon; Loren
Stillman altsaxofoon; Michael Rodriguez, Seneca Black trompet;
Curtis Fowlkes trombone; Vincent Chancey hoorn; Joseph Daley
tuba; Steve Cardenas gitaar, Carla Bley piano; Charlie Haden
contrabas; Steve Swallow basgitaar; Matt Willson drums
opgenomen: 15 augustus 2011, Jazz Middelheim Antwerpen, 14
en 15 januari 2015, Avatar Studios, NYC
uitgebracht: september 2016
label: ECM
aantal stukken: 6
tijdsduur: 54'00
website: www.impulse-label.com
door: Cyriel Pluimakers
In augustus 2014 overleed contrabassist Charlie Haden, een van de grote vernieuwers van de naoorlogse jazz. Samen met Ornette Coleman en Don Cherry stond hij eind jaren ’50 aan de wieg van de free jazz. Een beweging die in de jaren zestig wereldwijd zou uitkristalliseren. Sinds 1969 leidde hij samen met arrangeur en pianist Carla Bley het Liberation Music Orchestra, een mini-bigband die veel aandacht gaf aan politieke thema’s.
Onlangs verscheen een cd met onder meer twee live-opnames van dit orkest, gemaakt op het Jazz Middelheim Festival 2011. Een concert dat Haden’s laatste zou zijn. Daarnaast staan er op deze productie drie studio-opnames uit januari 2015. De Belgische festivalopnames uit 2011 vormen het begin en einde van de cd.
De klassieker ‘Blue in Green’ van Miles Davis en Bill Evans krijgt een smaakvolle orkestvertolking, waarin de weemoedige sfeer prachtig verklankt wordt. Haden speelt een indrukwekkende solo op zijn contrabas, waarin zijn fantastische beheersing van het lage register opvalt. Peilloos diepe tonen die uit het binnenste van de aarde lijken te komen. Zeer geïnspireerd is het spel van de beide tenorsaxofonisten: Tony Malaby en Chris Cheek. Samen met de trompetsectie vormen zij de smaakmakers in het eveneens van Bley afkomstige arrangement.
Charlie Haden en Carla Bley met Liberation Music Orchestra op Jazz Middelheim Festival 2011 in Antwerpen. Foto's © Jos L. Knaepen.
De titeltrack ‘Time/Life’ vormt een requiem, een geschenk van Bley aan Ruth Cameron, Haden’s weduwe. Een gedragen en hymnisch stuk dat nooit sentimenteel wordt maar je als luisteraar optilt naar een andere wereld. Een sfeer, die ook de rest van het album kenmerkt: levendige muziek die een positieve visie op de toekomst ademt.
Swallow laat zijn elektrische bas gonzen bij het intro van ‘Silent Spring’ in een naadloos duet met gitarist Cardenas. Het orkest volgt met een melodie, die subtiel refereert aan Rodrigo’s ‘Concerto de Aranjuez’. Ook hier krijgen de beide tenorsaxofonisten in uitgesponnen en melancholieke solo’s een hoofdrol.
Bley’s bekende compositie ‘Utvikklingsang’ krijgt een glanzende uitvoering met de stem van trombonist Curtis Fowlkes op de voorgrond en ontroerend spel van altist Loren Stilman. Haden’s bekende stuk ‘Song for the Wales’ luidt de cd uit. Strijkend op zijn contrabas weet hij het kenmerkende snerpende geluid van de walvissen te imiteren. De zwanenzang van een groot musicus, die de bakens van de jazz definitief verzet heeft.
Charlie Haden Liberation Music Orchestra – Time/Life