Artvark Saxophone Quartet – Bluestories
CD-RECENSIE
Artvark Saxophone Quartet – Bluestories
bezetting: Rolf Delfos en Bart Wirtz altsaxofoon; Mete Erker tenorsaxofoon; Peter Broekhuizen baritonsaxofoon
opgenomen: 2013 in Fattoria Musica in Osnabrück (D)
uitgebracht: 2013
label: ZenneZ Records
aantal stukken: 14
tijd: 60.55
website: www.artvarksq.com - www.moonrivermusic.com
door: Rinus van der Heijden
De blues. Dat was het uitgangspunt van het Artvark Saxophone Quartet, nadat het op de vorige van inmiddels vijf cd’s via sopraan Claron McFadden de muziek van operazangeres Maria Callas van een eigen handtekening had voorzien.
Nu dus de blues, vertolkt vanuit de visie van de vier muzikanten in veertien korte stukken. Elk stuk krijgt een toelichting via de tekst op het cd-hoesje. Daarmee krijg je het idee dat het Artvark Saxophone Quartet programmatische muziek nastreeft, maar ook al zou je de uitleg aan je laars lappen, dan nog staat de muziek als een huis. Zij spreekt voor zich en laat wederom horen waarom dit sublieme saxofoonkwartet zo’n belangrijke plaats inneemt in het Nederlandse improvisatielandschap.
Want improviseren, dat doen de vier. Het ensemble, dat al zo’n acht jaar bestaat, bestrijkt niet alleen de jazztraditie middels rechtstreekse verwijzingen naar New Orleansjazz, Duke Ellington en Chicagoreuzen als Steve Coleman en de Association for the Advancement of Creative Musicians. Bovendien breidt door de aanpak van de vier hun werkterrein zich vrijwel automatisch uit naar dat van klassieke kamerensembles. Wat de veelzijdigheid, fantasie en klankmogelijkheden oneindig oprekt.
De keuze voor twee alten, een tenor- en een baritonsaxofoon is subliem. Veel van deze kwartetten brengen de belangrijkste vertegenwoordigers van de saxofoonfamilie: sopraan-, alt-, tenor- en baritonsaxofoon. De twee altsaxen bij Artvark geven de muziek scherpe randjes, geven de anderen meer ruimte om te swingen, dikke punten te zetten en de muziek van een degelijke groove te voorzien.
Elk stuk op ‘Bluestories’ heeft een eigen geschiedenis. ‘Charles in Detroit’ bijvoorbeeld verwijst naar Charles Mingus, ‘Bank Account Blues’ naar de discutabele positie van het bankwezen in deze tijd, waardoor het kan gebeuren dat wanneer je je saldo bekijkt, de blues zich vanzelf aandient. En ‘Half Turk Shuffle’ waarschijnlijk naar de half-Turkse afkomst van Mete Erker.
En dan is er nog ‘Biking in the polder, resting a bit’. Dit is een stuk van Rolf Delfos, waarvoor hij werd geïnspireerd tijdens een fietstocht door een Hollandse polder. Prachtig is dat, want die polder wordt in puur Hollandse improvisatieklanken neergelegd. Daarmee verheft het Artvark Saxophone Quartet zich boven gelijkgestemde ensembles en laat het horen hoe juist die Hollandse invloeden de improvisatiemuziek uit deze Lage Landen zo’n specifieke aspecten heeft meegegeven.
Deze maand gaat het Artvark Saxophone Quartet touren langs vijfentwintig theaters. Zij doen dat met acteur John Buijsman met de muziektheatervoorstelling ‘Het Polderbeest’. Er is dan volop muziek van ‘Bluestories’ te beluisteren.
Artvark - Bluestories
Promotieclip