Soo Cho Jass United - Pandora
CD-RECENSIE
Soo Cho Jass United - Pandora
bezetting: Soo Cho piano; Javier Girotto sopraansaxofoon, fluit;
Sven Happel contrabas; Jasper van Hulten drums
release: 2013
label: Curling Legs
tracks: 11
tijd: 62.59
websites: www.soocho.nl - www.curlinglegs.no
door: Mischa Beckers
Jass United is het jazzkwartet van pianiste Soo Cho. Hun album ‘Pandora’ is net uit. Sommige composities zoals ‘Waves’ en ‘Illusionist’ stonden al op haar repertoire, maar andere ontstonden pas vlak voor de opnames. Met uitzondering van ‘She believes in me’ zijn alle stukken van Cho’s hand.
Het album is onder te verdelen in meer pianogedreven stukken en nummers die worden gedragen door de op saxofoon gespeelde thema’s. Cho wil zich niet laten leiden door muzikale acrobatiek en daarom lijkt het alsof ze zichzelf wat op de achtergrond plaatst. Ze speelt in dienst van de compositie maar intussen gebeurt er heel wat. In haar composities en spel combineert ze elementen uit haar klassieke achtergrond met meer jazzachtige invullingen. Ingetogen en kleine sequenties wisselen daarbij af met repeterende klankwatervallen en lichte of juist zware akkoorden.
Sopraansaxofonist en fluitist Javier Girotto vestigt veel aandacht op zich. Hij bekrachtigt de thema’s heel energetisch, met een snerpende toon en duidelijke articulatie. Lyrisch vertelt en soleert hij. In ‘Last Mile’ geeft hij de laatste stappen die iemand neemt voor de dood, op dramatische wijze vorm. En dan ineens brengt hij een tekenende, springerige solo in, zoals bij ‘Illusionist’.
Contrabassist Sven Happel en drummer Jasper van Hulten zorgen voor een gedegen vloeiende begeleiding. Ze zijn niet zo zeer op zoek naar het prikken of tegengas geven maar naar integratie, het vormen van een geheel en werken daarbij effectief met ruimte en stilte.
Misschien valt ‘She believes in me’ wat uit de toon en soms hapert de spanningsboog iets, maar als geheel is ‘Pandora’ een gebalanceerd album. En het titelnummer zelf? In tegenstelling tot Cho’s gebruikelijk wijze van componeren waarbij initieel de toonsoort, vorm en maatsoort niet vaststaan, had ze voor dit titelstuk al een strak plan. Qua stijl anders dan de rest werd het een pakkend, groovy stuk en gebouwd rond repeterende cadansen.