Nieuwe schippers op het Verdronken Land van de Modale Jazz
CONCERTRECENSIE. Yuri Honing Acoustic Quartet. Paradox Tilburg, 24 februari 2012
beeld: Stef Mennens
door: Rinus van der Heijden
Eén milliseconde. Die was nodig om zeker te weten dat het concert van het Yuri Honing Acoustic Quartet een bijzondere gebeurtenis zou worden. Voor die milliseconde tekende de leider zelf met de eerste fractie van een noot uit zijn tenorsaxofoon. Waarmee hij een kort intro inzette en dat onverklaarbaar mooie tenorgeluid van hem losliet op een nagenoeg uitverkocht Paradox. De toon was gezet en dat was heel fijn, want ‘toon’ is het belangrijkste onderdeel als je de akoestische jazz aan een onderzoek wilt onderwerpen.
Het Yuri Honing Acoustic Quartet presenteerde zijn nieuwste cd 'True' in een nagenoeg uitverkocht Paradox.
Yuri Honing, pianist Wolfert Brederode, contrabassist Mark Haanstra en slagwerker Joost Lijbaart hebben zichzelf de vrijwel onmogelijke opgave gesteld aan de vele akoestische kwartetten die de (modale) jazz heeft voortgebracht, er nog één toe te voegen. Want hadden de kwartetten van Ben Webster, Coleman Hawkins, John Coltrane, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Clifford Jordan, Lester Young – om alleen maar even bij tenorsaxofonisten te blijven – eigenlijk de jazzgeschiedenis al niet geschreven?
Nee, het Yuri Honing Acoustic Quartet geeft akoestische jazz nieuwe waarden mee. Nu, anno 2012. Dat is des te opmerkelijker, omdat een van de zwaarste pijlers van de moderne jazz – een solist met achter zich een ritmesectie van (meestal) piano, contrabas en slagwerk – alle mogelijkheden leek te hebben benut om andere impulsen toe te voegen. Het ging immers altijd – hoe je het ook wendt of keert – om de formule ‘solist-met-begeleiders’.
Bij Yuri Honing glorieert weliswaar ook immer het majestueuze geluid van zijn tenorsaxofoon, maar de totaalklank van het kwartet wordt geschraagd door wat de muzikale levenservaring en visie van de mensen áchter hem inbrengen. Piano, contrabas en slagwerk zijn de status van begeleiders ontstegen. Zij verzorgen soloconcerten binnen het grote raamwerk dat het kwartet zich heeft gevormd. Pianist Wolfert Brederode is een wijsgeer achter de toetsen met voortdurend opduikende filosofische invallen, slagwerker Joost Lijbaart een edelsmid die de mooiste sieraden tevoorschijn tovert en (invaller)-contrabassist Mark Haanstra de menner die dit weerbarstige dier van de improvisatiemuziek strak aan de teugel houdt.
Wolfert Brederode, Yuri Honing, Joost Lijbaart, Mark Haanstra in Paradox Tilburg.
Harmonie, lyriek, schoonheid en sfeer bouwen, maar ook avontuur, experimenteerdrift en het brede gebaar zijn de kernwoorden van het Yuri Honing Acoustic Quartet. De vier verheffen zich fier boven het Verdronken Land van de Modale Jazz. Zij zijn er de nieuwe schippers. Mannetjesmakerij, egotripperij en valse schijn zijn niet nodig, omdat fantasie, verregaande techniek en fabuleus op elkaar inspelen het akoestische kwartet in de jazz – dít akoestische kwartet - een trede hoger de kosmos in heeft gevoerd.
Een concert is een zandkorrel in de eeuwigheid. Een noot klinkt en is meteen infiniteit. Goed dus dat er cd’s zijn. Het concert van het Yuri Honing Acoustic Quartet is onderdeel van een tournee naar aanleiding van zijn nieuwste cd ‘True’. De schijf herbergt de ziel van zijn makers, kan door het vangen van de tijd weliswaar niet raken aan het niveau van bijvoorbeeld het concert in Tilburg, maar zet wél ramen en deuren wijd open voor de glorieuze schoonheid van de akoestische improvisatiemuziek van Yuri Honing c.s. Kopen dan maar?
Zie ook:
Volledig en volledig akkoord;
hugotruyens (E-mail ) - 26-02-’12 17:34
Mooie recensie Rinus. Heel treffend!
Musiqmama (E-mail ) (URL) - 27-02-’12 10:37