Ernst Reijseger - My Son, My Son, What Have Ye Done
CD-RECENSIEErnst Reijseger - My Son, My Son, What Have Ye Done’
bezetting: Ernst Reijseger; cello, Julie Läderach; cello, Djoeke Reijseger; cello, zang, Tom van Lent; cello, Bonno Lange; cello, Luciano Biodini; accordeon, Harmen Fraanje; piano, Alan ‘Gunga’ Purves; percussie, Mola Sylla; zang, Sandip Bhattacharya; tabla, zang
opgenomen: juni 2009
release: 2010
label: Winter & Winter
tracks: 12
tijd: 72: 24
website: www.ernstreijseger.com - www.winterandwinter.com
door: Mischa Andriessen
Opnieuw werd de Nederlandse cellist Ernst Reijseger door de vermaarde regisseur Werner Herzog gevraagd om de muziek bij een van zijn films te verzorgen. Met het op dvd verschijnen van ‘My Son, My Son, What Have Ye Done’ komt ook de al eerder uitgebrachte soundtrack weer in de belangstelling te staan. Gelukkig want de cd bevat ijzingwekkend sterke muziek.
Reijseger stelde een uiterste sfeervol programma samen met enkele oude opnames zoals een gospel door George Washington Philipps en twee nummers van de Mexicaan Chavela Vargas, maar vooral negen nieuwe, eigen composities.
Die geleende, oude werken functioneren als bedrieglijke rustpunten. Naarmate de cd vordert, wordt de spanning telkens opgevoerd, heel subtiel, met onrustbare boventonen en onverwachte verschuivingen in de harmonieën. Het drama van de film – een zoon vermoordt zijn moeder - wordt zonder opgelegde pathetiek of vette knipogen invoelbaar gemaakt, en wel zo dat het je bij een track als ‘Stil Life / Leaving Your Earthly Possesions’ koud om het hart slaat.
Reijseger heeft voor dit project muzikanten gekozen die even wendbaar zijn als hijzelf. Luciano Biondini en Harmen Fraanje bijvoorbeeld blinken uit in zorgvuldig gedoseerd spel, zoals alle musici gezamenlijk een indringende klankmuur optrekken waartegen de eenzame menselijke stem krakend en kreunend zijn vertwijfeling laat weerkaatsen.
Clip uit de film 'My son my son what have ye done'
van: Werner Herzog
muziek: Ernst Reijseger
Ja, dat was een redelijk briljante soundtrack. Hij paste heel goed bij de film en het was leuk dat de muzikanten ook nog even op het scherm verschenen in een scene waarin er geoefend werd voor een toneelstuk met muziekbegeleiding. Ik vond het sowieso een van Herzog's betere films van de afgelopen paar jaar, hoewel er eigenlijk weinig blindgangers in zijn oeuvre zijn. En Reijsigers bijdragen zijn daar vaak maar moeilijk uit weg te denken. Hij is er ook weer in de film over grotten, als ik me niet vergis.
Sybren - 26-08-’11 13:26