CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Ronald Verschuren op Gaat het nog wel goed met de jazz?: Mooie column, mooie slotwoorden. Die boycot heb ik nooit begrepen. Valt me toch tegen van Bartho van …
Peter op Pierre Courbois 3GEN3: Geachte, ik wist niet dat Pierre met Miles Davis heeft gespeeld Met vriendelijke groeten, Peter de Ka…
Paul R Berner op Gaat het nog wel goed met de jazz?: Hang in there! Jullie zijn zeker even zo nodig voor een gezonde muziek klimaat als de grote podia/fes…
Erik W. op Gaat het nog wel goed met de jazz?: Bij de overleden jazzgrootheden zou de in NL niet heel bekende (?) Martial Solar ook genoemd mogen wo…
Co de Kloet op Michiel Braam wordt nooit saai en zal altijd blijve…: Dank voor dit verslag CP. In januari besteed ik een uur lang aandacht aan MB in inJazz Radio. Fijne j…
Ben Korzelius op Snarky Puppy en Metropole Orkest zetten samenwerkin…: Leuk detail: de YouTube video onder dit artikel is in 2015 opgenomen in Het Energiehuis te Dordrecht.…
Bert van Erk op Jazzmuzikant en -componist Bert van Erk wint Gronin…: Dank voor Uw warme aandacht !
Bert Dobben op Teis Semey – Mean Mean Machine: Als dit punkjazz is wat moet de muziek van The Mahavishnu Orchestra uit hun beginperiode dan wel niet…
 

« Willem van Manen op e… | Home | Jörg A. Schneider & D… »

Ben van den Dungen doet boekje open over huidig Nederlands jazzklimaat


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
29 September 2024

Knap en helder uiteengezet, Ben. Volgens mij geen speld tussen te krijgen

Jacob Smit - 29-09-’24 20:25

Wat geweldig omschreven en zo herkenbaar. Ik huiver als ik nadenk over de ontwikkelingen. Nu spelen profs al voor een belachelijk laag bedrag. De bezuinigingen gaat dat niet verbeteren. En geen WW-recht. Docenten worden op muziekscholen continu gewaarschuwd dat ze nóg minder uren werk krijgen. Waar moeten die van leven dan? Heel verdrietig dit.

Anita Sudano (E-mail ) - 29-09-’24 22:10

Stuur een goed stuk als dit naar de krant/podia/commissies/festivals/directies etc. Dan snappen ze het wellicht ook eens.

Floor Wisselink (E-mail ) - 29-09-’24 23:05

Dank je Ben, sterk verhaal. Heldere analyse die ook als discussiestuk zeer bruikbaar is voor fondsen, programmeurs, directie, conservatoria. Kop uit het zand, zou ik zeggen, want dat het spaak loopt is voor iedereen duidelijk

Albert van Veenendaal (E-mail ) (URL) - 30-09-’24 09:05

Dank je wel Ben. Er is al tientallen jaren een kaalslag bezig en je verwoord het hier op een geweldige manier. De muzikanten zijn de dupe en de “directeuren” lopen binnen, terwijl zij ook nog eens kunnen bepalen wie wel en wie niet speelt. Dus opkomen voor jezelf als muzikant, betekent ook vaak dat je dan niet meer geboekt wordt en dat er aan andere podia wordt doorgegeven dat “deze muzikant lastig is”.
Ondertussen kun je er als jazz muzikant echt niet meer van rondkomen, bedienen we ook in de horeca minder dan in de 80er jaren en moet je er een andere baan naast nemen om de vaste laten te kunnen blijven betalen.

Colette Wickenhagen (E-mail ) (URL) - 30-09-’24 17:11

Prima artikel van Ben v.d. Dungen. Dank! Heldere uitleg en analyse en voor mij soms nieuws over hetgeen "speelt" op de achtergrond van het jazzklimaat in Nederland. Als bezoeker van jazzconcerten/festivals en programmamaker/presentator 'So What!' bij de radio zeer nuttig en waardevol om te lezen.

Ben Korzelius (E-mail ) (URL) - 01-10-’24 11:13

Mooi stuk Ben.

Zelf ben ik net gestart met podiumaanschouwen.nl

Mijn insteek is nu júist een fatsoenlijke gage voor de musici.
(En dat wordt uiteraard veel rekenwerk om het levensvatbaar te krijgen en uiteraard te behouden!! Zekert als de subsidiepotten - die ik nog niet ontvang - kleiner worden)

Maar nu juist deze aanpak zal, naast een hartelijke en warme ontvangst, óók bij de musici strakjes gaan leven en men vooral naar dat kleine, unieke podium in het natuurlijk prachtige Burgh-Haamstede wil afreizen.

Want Podium aan Schouwen staat voor een werelds programma met veel liefde & passie gemaakt door en voor liefhebbers van mooie muziek...

Jurgen (E-mail ) (URL) - 01-10-’24 11:41

Hallo Cyriel,
heb je dit stuk van Ben gedeeld met het FPK en ze om een reactie gevraagd?
grt Jaap Hengeveld

Jaap Hengeveld (E-mail ) - 02-10-’24 12:06

Dank voor deze uiterst deskundige analyse Ben. Ik hoop dat je gauw de gelegenheid krijgt om het veld met nieuwe energie en ideeën te bestoken.

Dick de Graaf (E-mail ) (URL) - 02-10-’24 15:18

Zoals gewoonlijk is Ben de enige die duidelijk de problemen kan verwoorden. De overheid heeft, niet alleen op cultureel gebied, geen idee wat er in de samenleving speelt en is de grootste concurrent geworden van ondernemend Nederland. Ooit was de overheid bedoeld om te faciliteren, maar afgelopen jaren is alles te gelde gemaakt. Woonrecht OV Communicatie Zorg en nu moet zelfs de lucht geld opbrengen.

Arthur Heuwekemeijer (E-mail ) (URL) - 04-10-’24 01:20

Ha,


Ik wild toch even reageren op dit stuk. Wat overigens een heel goed stuk is. Maar wat ik misschien mis in het stuk is dat een podium vaak een bedrijf is. Dat gaat natuurlijk regelmatig tegen artistieke waarden in.

Een bedrijf betekend vaak ook een begroting rond krijgen. En ik weet dat er dan soms keuzes worden gemaakt voor een minder goede artiest die veel kaarten verkoopt. Niet elke programmeur is hetzelfde. Maar als programmeur zoek je vaak een balans tussen kaart verkoop en spannend muziek. Wat spannende muziek is, is voor iedere programmeur wat anders. Programmeren is vaak ook een mix van eigen smaak, wat de programmeur denkt dat gaat werken, wat de programmeur denkt dat er belangrijk is en daarnaastt hangt het soms ook nog af in wat voor podium je programmeert. Niet elk genre werkt namelijk in elke zaal en op elke plek. Dus soms dicteert de soort zaal of de plek ook mede wat er geprogrammeert.

Daarnaast zijn er op jazz gebied natuurlijk verschillende versies van wat de programmeur als jazz beschouwd en zelfs wat het publiek als jazz beschouwd.

Het is een ingewikkelde discussie bovenstaande met heel veel nuances. Maar ik ben ook bang dat het toekomstige kabinet beleid hier niet in geld helpen. Minder geld betekend ook veiligere keuzes of denken in constructies waar de grote winst gevende concerten er voor zorgen dat de kleinere mogelijk blijven.

De kartelvorming herken ik zelf niet, maar ik weet ook niet precies wat er mee bedoeld wordt. Het is niet zo dat wij allemaal met elkaar afspreken wie of wat we gaan boeken. Wat er wel gebeurd is dat een agent soms meerdere podia tegelijk mailt. Het idee hier achter is dan bijvoorbeeld dat 4 gigs in Nederland goed verdeeld er voor zorgen dat er bepaalde kosten (zoals reiskosten minder worden). Dat wordt vaak alleen gedaan als die shows dan ook overal potentieel tickets verkopen.

Bij de meeste podia die ik ken is er wel een partagee deal. Dat betekend een garantie plus 80% na de break voor de artiest. Maar ik werk niet specifiek in een jazzpodium (althans zo zie ik het podium niet). Dat het soms een lastige verdeling is vind ik ook. Maar daar zitten ook wat meer nuances nog in dan hierboven beschreven.

Het zou ergens wel goed zijn als er eerlijke gesprekken ontstaan tussen de verschillende belanghebbenden. Dat kan veel meer begrip voor elkaar opbrengen, veel positiviteit maar soms ook eerlijkheid dat sommige zaken gewoon echt lastig zijn.

Een goed en interessant stuk!

Ik Heb zelf het gevoel dat er een belangrijke sleutel bij de overheid ligt en wat ze de cultuur waard vinden. En dat zal een lastige discussie worden in het huidige klimaat van zowel overheid als publiek opinie. Vandaar uit des te meer waardering voor iedereen die vecht voor wat hij belangrijk acht dat deze personen er zijn is van onschatbare waarde voor cultuur.

Ps. Laten we alleen proberen niet te veel op personen te schieten maar op inhoud en vanuit kracht ipv angst

guido (E-mail ) - 06-10-’24 22:52

Geweldig stuk en zó herkenbaar.
Vanaf ongeveer 1986 tot 2010 zong ik 3 tot 4 keer in de week.
Na de crisis, vanaf 2010, was het nog maar 1 keer per week, omdat er nog maar een kwart van de podia overeind stonden, met een regering die muziek wegzette als “een dure linkse hobby” en alle subsidies introk. Podia waren de dupe.
En alles wat nog wel gesubsidieerd werd, moest opeens “inclusief” worden. Dat betekende in de praktijk, dat kwaliteit er niet meer toe deed, maar meerdere kleurtjes in een band wel…
Tot Corona was ik 23 jaar ZZPer, (maar vanaf 2010 was het al sappelen geworden).
Toen werden alle concerten afgelast en omdat mijn man een klein pensioentje kreeg, had ik geen enkel recht op compensatie. Ipv langzaam failliet gaan, heb ik zelf de stekker er maar uitgetrokken.
De mensen die moeten beslissen over de subsidies hebben vaak geen verstand van cultuur.
De muzieksoorten zoals jazz, werden als “niet inclusief” weggezet en de muzikanten kregen alleen maar steeds minder betaald per optreden terwijl de directeuren van bv schouwburgen, met riante salarissen naar huis gaan.
Vandaag de dag verdient menig jazz muzikant minder per optreden, dan wat men in 1990 verdiende, maar alle kosten zijn al die tijd wel gewoon door blijven stijgen.
Niet meer te doen dus, helaas.

Colette Wickenhagen (E-mail ) (URL) - 10-10-’24 19:08






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: