New Wave Of Jazz: expliciete geluiden voor ervaren luisteraars
3 CD-RECENSIESdoor: Georges Tonla Briquet
Gitarist en componist Dirk Serries is labeloprichter van New
Wave Of Jazz. Foto © NWOJ.
New Wave Of Jazz, het Belgische improvisatielabel met de meest sobere hoezen, volhardt om met minimum middelen voor maximale resultaten te zorgen. Drie nieuwe uitgaven zijn daar wederom een sterke illustratie van. Een sticker met ‘expliciete geluiden alleen voor ervaren luisteraars’ zou niet misplaatst zijn.
Anton Mobin & Martina Verhoeven – Cure and Mound
bezetting: Anton Mobin prepared chamber; Martina Verhoeven piano
opgenomen: 16 februari 2020, Sunny Side Inc. Studio, Anderlecht
uitgebracht: 15 januari 2022
aantal stukken: 2
tijdsduur: 76’49
website: newwaveofjazz.com
Een piano, een prepared chamber (zelfgebouwde constructie van objecten en elektro-materiaal) en uitvoerders Anton Mobin en Martina Verhoeven, dat is het karig basisgegeven voor ‘Cure and Mound’. Een strikt minimum waarrond gedurende zesenzeventig minuten het principe van less is more wordt toegepast. Welkom in een bizarre wereld van spookachtige geluiden en verbogen snarengeweld. We horen een aan elkaar rijgen van geschuifel en gekraak alsof Verhoeven en Mobin zich in de meest acrobatische posities om hun instrumentarium kronkelen. Het is spannend wachten op wat vertrouwde klanken. Na net geen twaalf minuten komt een eerste super korte verlossende catharsis in de vorm van enkele dwarrelende pianonoten, meteen gevolgd door het opnieuw afzakken naar donkere diepten die alsmaar meer dreigende contouren aannemen. Van hier af aan wordt het een spel van kat en muis tussen herkenning en vervorming.
Deel twee, ‘Mound’, is duidelijk toegankelijker dan ‘Cure’. Eventjes lijkt het of we belanden in een schemerzone gecreëerd door Vijay Iyer en Marilyn Crispell aan de hand van een onuitgegeven werk van John Cage, maar Mobin en Verhoeven blijven tenslotte twee klankenmanipulators met hun kunsten van misleiden. Bevreemdende stiltes en onderkoelde actiemomenten zijn uiteindelijk de ankerpunten in deze heftige belevenis van totale ontwrichting.
- Beluister van dit album deel twee 'Mound' via Bandcamp.
John Edwards & Dirk Serries – Melancholia
bezetting: John Edward contrabas; Dirk Serries akoestische gitaar
opgenomen: 8 februari 2020, Dave Hunt Studio, Londen
uitgebracht: 15 januari 2022
aantal stukken: 2
tijdsduur: 44’58
website: johnedwards.com - dirkserries.com
Een duo van twee snarenmagiërs, John Edwards en Dirk Serries, die de mogelijkheden van hun instrument tot het extreme uitproberen. Toch vallen er tussen het gepluk en de vingerzettingen soms uniforme structuren te ontwaren, zij het natuurlijk met inachtneming van de context. Er ontspint zich vooral een geanimeerde dialoog tussen contrabassist Edwards (John Tchicai, Evan Parker, Peter Brötzmann) en gitarist en labeloprichter van New Wave Of Jazz Dirk Serries. We horen een doorgedreven muzikaal gefilosofeer van twee improvisators die lak hebben aan regeltjes. De heren nemen af en toe pauzes om in alle sereniteit hun nota’s te bekijken vooraleer ze de onderwerpen opnieuw verder uitdiepen. De hele dynamiek berust op het tegenstellen van licht sidderend getokkel en associatieve accentueringen, gestuurd door een ongebreidelde vrijheid. Daarbij tasten Edwards en Serries permanent het onderscheid af tussen chaos en intellectuele zingeving. Een heus akoestisch mijnenveld, te ontdekken op eigen risico.
- Beluister dit album via Bandcamp.
Tom Jackson & Colin Webster – The Other Lies
bezetting: Tom Jackson klarinet; Colin Webster alt- en baritonsaxofoon
opgenomen: 28 februari 2021, Peckham Road Studios, Londen
uitgebracht: 15 januari 2022
aantal stukken: 6
tijdsduur: 69’47
website: musictomjackson.com - colinwebster.com
Tom Jackson en Colin Webster zijn twee rietblazers die omzichtig de geluiden manipuleren die ze zelf produceren. Ze koppelen moeiteloos hoge aan lagere tonen en creëren op die manier heel aparte spanningsvelden. Terloops ontmantelen Jackson en Webster de traditionele beperkingen van hun instrumenten waardoor nieuwe en haast ongrijpbare mogelijkheden ontstaan. Ze hanteren een steekspel van kinetische oprispingen en omnevelde stellingnames waarbij tevens de invalshoeken continu wisselen. Dit alles zonder verstrikt te geraken in hun eigen concepten en met af en toe een speelse kwinkslag en zelfs heel wat discrete passages. Dat Jackson en Webster reeds actief waren bij onder meer Ictus, ChampdAction, Sly & The Family Drone en Dead Neanderthals verklaart een en ander. Muziek die de luisteraar een ongebreideld potentieel verleent om zijn of haar fantasie te gebruiken, net als deze twee heren deden op het moment van opname.
- Beluister dit album via Bandcamp.