Variatie troef op Belgian Jazz Meeting
CONCERTRECENSIE. Belgian Jazz Meeting, De Werf en Concertgebouw, Brugge, 4 t/m 6 september 2015
beeld: Eddy Westveer
door: Georges Tonla Briquet
Veertien showcases verspreid over drie dagen om meer dan zeventig vertegenwoordigers uit heel Europa en zelfs daarbuiten te overtuigen van het nationale jazzexportproduct. Dat zijn de statistische gegevens van de voorbije Belgian Jazz Meeting.
![]()
De Beren Gieren, trio Massot, Florizoone, Horbazewski met Claron McFadden en de groep MikMâäk op de Belgian Jazz Meeting.
De jury, samengesteld uit een Vlaamse en een Waalse sectie, kreeg de moeilijke taak om uit meer dan honderdzestig inzendingen veertien groepen te kiezen die in een half uurtje hun kunnen mochten bewijzen voor een internationaal publiek van professionals. Elk van de uiteindelijke gegadigden is te horen met een track op de compilatie ‘Belgian Jazz 2015’ waarvan de link onderaan terug te vinden is. Enkel van de jongste deelnemer, het duo SHNTZL bestaande uit pianist Hendrik Lasure (17) en drummer Casper Van De Velde (19) was nog geen opname beschikbaar. Ondanks hun jeugdige leeftijd imponeerden zij echter over heel de lijn.
Rode draad
De genodigden waren het sowieso eens over het aanbod. Dit was een van de sterkste edities ooit. Grote troef was de variatie. Rode draad was een mate van respect voor de traditie maar wel gelardeerd met eigen hedendaagse grammatica en met connecties die reiken van Ethio-jazz tot opera. Van een pianotrio als LABtrio tot het zeventienkoppige MikMääk, alle groepen getuigden van een uitgesproken persoonlijkheid. Met als buitenbeentje Bart Maris. De trompettist improviseerde in een decor opgebouwd met bandopnemers en spoelen die een waar spinnenweb vormden waartussen hij zich bewoog.
Bart Maris trad op met taperecorders. SEBAM-winnaars Jean-Pierre Bissot, Antoine Pierre (prijs in ontvangst genomen door Paméla Malempré) en Laurent Blondiau. Eve Beuvens 'Heptatomic'.
Elk jaar reikt SABAM - de Belgische tegenhanger van Buma/Stemra - een aantal prijzen uit om verdienstelijke jazzartiesten te onderscheiden. Dit jaar mocht Wallonië de keuze maken. De prijs voor gevestigde muzikant ging naar trompettist Laurent Blondiau (MikMâäk, Heptatomic). Drummer Antoine Pierre (TaxiWars) kreeg de onderscheiding van Jong Talent en Jean-Pierre Bissot (organisator en artistiek directeur van Gaume Jazz) werd gelauwerd voor zijn jarenlange inzet om de Belgische jazz te promoten tijdens zijn festival en tevens via zijn werk voor Jeunesses Musicales.
Visie
Als voorproefje van een studie over de huidige toestand van de Belgische jazz die in de loop van de maand september verschijnt, werden drie elementen naar voren gehaald die het succes verklaren van de huidige hausse: een totaal eigen visie met sterk accent op avant-garde, een zeer jong publiek - zowel bij muzikanten als bij concertgangers - en een sterk internationaal netwerk.
![]()
KermesZ à L’est. Anneleen Boehme van het LABTrio. Trio Nathalie Loriers, Philippe Aerts, Tineke Postma.
Opvallend tijdens het weekeinde was de heel losse en vooral gemoedelijke sfeer onder de deelnemers. Het moet gezegd dat de organisators er ook alles voor gedaan hadden om het iedereen zo aangenaam mogelijk te maken. Zo werd meteen bewezen dat wie jazz nog steeds enkel associeert met een intellectueel en/of oubollig imago, dringend eens naar een concert moet gaan. Hopelijk zorgen de genodigden ervoor dat zoveel mogelijk Belgische jazzartiesten nu ook aan bod zullen komen om hun gelijk te bewijzen.
Beluister alle groepen van de Belgian Jazz Meeting:

