Niels Vincentz/Cameron Brown/Billy Hart/Tom Harrell – Is That So?
CD-RECENSIE
Niels Vincentz/Cameron Brown/Billy Hart/Tom Harrell – Is That So?
bezetting: Niels Vincentz tenorsaxofoon; Tom Harrell trompet; Cameron Brown contrabas en stem; Billy Hart slagwerk
opgenomen: 23 september 2013, Tedesco Studios New Jersey
uitgebracht: 2014
label: Stunt Records / Challenge
aantal stukken: 8
tijdsduur: 58:30
website: www.sundance.dk
door: Rinus van der Heijden
Niels Vincentz is een tenorsaxofonist, die in Bridgeport, Connecticut in de Verenigde Staten werd geboren, maar opgroeide in Denemarken. Na een kort verblijf in New York (2000-2003) keerde hij definitief terug naar zijn nieuwe vaderland.
Met de Amerikaanse jazzgiganten Cameron Brown en Billy Hart nam hij al eerder twee albums op. Vorig najaar deed hij dat weer, maar ditmaal met als gast trompettist Tom Harrell. ‘Is That So’ is een juweel van een plaat geworden, die op papier gedragen zou kunnen zijn door de veteranen Hart en Brown, maar in de realiteit door een prachtig kwartet. Dat het doorgroefde vakmanschap van voornoemd duo paart aan de modernistische opvattingen van Harrell en Vincentz.
In het eerste stuk ‘Jericho Rose’ geeft de tenorsaxofonist ruim baan aan gast Harrell, ondanks dat deze compositie van zijn eigen hand is. Maar bij de eerste noten die hij inzet, hoor je hoe intens Niels Vincentz zijn tenorsaxofoon ‘behandelt’. Je hoort echo’s van Steve Lacy, Lester Young en John Coltrane, maar tegelijk een ongekende rekbaarheid in melodie, timing en frasering.
‘Is That So’ bevat negen stukken: zes van de hand van Vincentz, de andere van de groepsleden. Ook daarmee wordt verschil gemaakt met eerdere platen van de saxofonist. Toen koos hij nogal eens voor Amerikaanse standards, nu is hij zelfbewust genoeg om zich te profileren in niet al te gemakkelijk eigen werk.
De vier bandleden zijn op hun best: Tom Harrell spant strakke bogen over het spel van Billy Hart en Cameron Brown en zou zó kunnen aanschuiven bij een kamermuziekensemble; Niels Vincentz zorgt voor onverwachte wendingen, spannende ondersteuningen en knap geconstrueerde vluchtwegen voor zijn medespelers. En Cameron Brown en Billy Hart doen wat ze altijd al deden: de eerste voortzetten wat hij schiep binnen het beroemde George Adams/Don Pullen Quartet, de tweede zijn rijke ervaringen die hij opdeed in de free jazz en later in meer gemoduleerde jazzstijlen, uitbouwen naar een regenboog die alle horizonten van de jazz omvat.
- 'Is That So' kun je hier beluisteren.

