Udo Pannekeet – On
CD-RECENSIE
Udo Pannekeet – On
bezetting: Udo Pannekeet basgitaar; Erwin Vann tenor- en sopraansaxofoon; Jeroen van Vliet piano; Pascal Vermeer slagwerk
opgenomen: 2013 in Fattoria Musica in Osnabrück (D)
release: 2013
label: Bow Shock Records, distr. Baltic Nederland
tracks: 10
tijd: 50.53
website: www.udopannekeet.com
door: Rinus van der Heijden
Een volledig akoestisch album. Een plaat ook waar de muziek vanuit de intuïtie ontstond, voorbij het denken – zoals Udo Pannekeet zelf zo treffend weergeeft - vanuit het gevoel dus: de mooiste plek om muziek te laten ontspruiten. Udo Pannekeet is al geruime tijd uitvoerend musicus, maar ook docent aan de conservatoria in Haarlem, Enschede en Tilburg. Het zal die laatste stad zijn geweest, waar hij ervaring opdeed met twee van zijn drie bandleden: Pascal Vermeer en Jeroen van Vliet.
Udo Pannekeet is volledig geslaagd in zijn voornemen: ‘On’ is een prachtig akoestisch album geworden, waarop open wordt gemusiceerd, waarop plaats is voor het diepste innerlijk van de vier musici afzonderlijk en waar de indrukwekkende opnametechniek van die bijzondere studio in Duitsland de muziek nog verder lift dan je mogelijk acht.
Zeven jaar geleden ontmoette bassist Udo Pannekeet in het Spaanse Castelló d’Empuries Jeroen van Vliet en Pascal Vermeer, een tandem die toen al jarenlang met elkaar speelde. Udo Pannekeet was onder de indruk van het duo. “Fantastische spelers, open, gevoelig, avontuurlijk. Met hen wilde ik mooie dingen maken”, zo wist hij meteen. Met de keuze voor de Belgische saxofonist Erwin Vann kon hij die wens gestalte geven. ‘On’ is er het klinkende resultaat van.
De muziek is vaak bezonken van aard; mooie klankexperimenten zijn gekoppeld aan gevoelige soli. Improvisaties klinken harmonieus, spaarzame noten liggen neergelegd in een soort stiltepatronen, die je ruimschoots de gelegenheid geven zelf te ontdekken wat de vier musici onder intuïtieve muziek verstaan.
Udo Pannekeet is een bescheiden man. Hij speelde al in diverse groepen en met vele musici, onder wie Martijn van Iterson, Chris Strik, Rob van Bavel, Hans van Oosterhout en Tom Beek. Toch zegt hij bij ‘On’ uiterst voorzichtig, dat hij bij hoge uitzondering de plaat onder zijn eigen naam heeft uitgebracht. Die bescheidenheid is nergens voor nodig: alle stukken op de cd zijn van zijn hand, hij liet voor de gelegenheid Piet Visser een unieke bas bouwen: een zessnarige semi-akoestische basgitaar, waarvan het geluid ligt tussen een contrabas en een fretloze basgitaar. En hij liet zijn eigen studio voor wat die is, om uit te wijken naar Osnabrück, waar “een sublieme vleugel” slaat.
Het tekent de intentie van de man, die met ‘On’ een prachtresultaat heeft afgeleverd, dat nog jaren staat als het spreekwoordelijke huis.

