James Brandon Lewis – For Mahalia, With Love
CD-RECENSIE James Brandon Lewis – For Mahalia, With Love
bezetting: CD1 James Brandon Lewis Red Lily Quintet; CD2 James Brandon Lewis Lutoslawski Quartet*
opgenomen: CD1 Skyline Studio’s NJ, Verenigde Staten; CD2 Jazztopad Festival, Wroclaw, Polen 20 november 2021
uitgebracht: september 2023
label: TAO Forms
aantal stukken: 9 / 8
tijdsduur: 71’53 / 51’53
website: jblewis.com - taoforms.com
door: Cyriel Pluimakers
Mahalia Jackson (1911-1972) was misschien wel de grootste gospelzangeres aller tijden. Met haar luide en warme stem wist ze wereldwijd velen te bereiken, blank of zwart, arm of rijk, laag- of hoogopgeleid. In augustus 1963 zong ze tijdens de Mars naar Washington, een megademonstratie tegen rassendiscriminatie, voor een menigte van 250.000 mensen ‘How I got over’ en ‘I’v been buked and I’ve been scorned’, op verzoek van de grote Martin Luther King. Jackson leverde tijdens haar leven, in woord en daad, een essentiële bijdrage aan de emancipatiestrijd van de Afro-Amerikanen. Het getuigt dan ook van groot historisch besef dat James Brandon Lewis met zijn Red Lily Quintet een album aan haar wijdt. De eerste duizend exemplaren gaan vergezeld van een bonus-cd met opnames die hij maakte met het Lutoslawski Quartet op het Poolse Jazztopad Festival in november 2021: ‘These Are Soulful Days’.
Bloemlezing
‘For Mahalia With Love’ vormt een bloemlezing van het bekende gospelrepertoire met een hoofdrol voor het spirituele geluid van Lewis, met als tweede stem cornettist Kirk Knuffke. Wie kent niet de melodieën van ‘Swing Low Sweet Chariot’, ‘Go Down Moses’, ‘Wade In The Water’, ‘Deep River’ of ‘Precious Lord’. Muziek die een onomwonden ode vormt aan het opperwezen en aangenaam toegankelijk is, waarbij we in aanmerking nemen dat saxofonist Lewis normaal gesproken tot de vrije blazers gerekend mag worden. Zijn aanpak is, opmerkelijk genoeg, welluidender dan het schurende geluid van saxofonisten als Archie Shepp, Albert Ayler of David Murray. Lewis gaat steeds op zoek naar de schoonheid in deze muziek en slaagt erin deze Amerikaanse roots muziek op de kaart te zetten als een genre dat niet alleen de unieke American heritage belichaamt maar ook beschikt over een zekere tijdloosheid.
Kamermuziek
Dat aspect wordt misschien nog wel meer zichtbaar gemaakt in de bewerkingen die hij op het Poolse Jazztopad maakte met het Lutoslawski Quartet. Hier vertaalt hij de traditie van de gospel naar hedendaagse kamermuziek, met een hoofdrol voor het magische geluid van zijn tenorsaxofoon. Als luisteraar word je meegenomen op de vleugels van het goddelijke door de subtiele strijkers en de bijna profetische klank die Lewis aan zijn instrument ontlokt. Zelden klonk jazz hemelser dan bij dit verrassende dubbelalbum van JB Lewis, een musicus die met elke nieuwe productie groeit en een van de belangrijke exponenten vormt van de spiritual jazz’.
*(CD1) Red Lily Quintet: James Brandon Lewis tenorsaxofoon, Kirk Knuffke cornet, Chris Hoffman cello, William Parker contrabas, Chad Taylor drums.
(CD2) Lutoslawski Quartet: James Brandon Lewis tenorsaxofoon, Roksana Kwasnikowska viool, Marcin Markowicz viool, Artur Rozmyslowicz altviool, Maciej Mlodawski cello.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.