Rob van Bavel in duo-producties uitzonderlijk indringend
2 CD-RECENSIES
door: Cyriel Pluimakers
Rob van Bavel & Sebastiaan van Bavel – Quatre Mains
bezetting: Rob van Bavel en Sebastiaan van Bavel piano
opgenomen: 3 en 4 mei 2021, Studio 150 Bethlehemkerk, Amsterdam
uitgebracht: november 2022
label: eigen beheer
aantal stukken: 13
tijdsduur: 56’33
website: robvanbavel.com - sebastiaanvanbavel.com
Jazzpianist Rob van Bavel (1965) studeerde in 1987 met de hoogste onderscheiding af aan het Rotterdams Conservatorium. Met zijn meer dan briljante spel won hij vele onderscheidingen, zoals de tweede prijs op de prestigieuze Thelonious Monk Jazzpiano Competition, de Wessel Ilcken Prijs en een Edison. Meer dan honderd albums bracht hij uit als bandleider en sideman. Door heel Europa, Canada, USA, Japan, Vietnam, Indonesië, Zuid-Korea en Siberië maakte hij tournees. Met grootheden als onder meer Woody Shaw, Randy Brecker, Bobby Watson, Eric Alexander en Johnny Griffin trad hij de afgelopen decennia op. Als docent is hij geliefd en verbonden aan de conservatoria van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Vierhandig
Recentelijk verschenen van hem twee fraaie producties, met elk een eigen insteek: ‘Quatre Mains’ met zijn zoon Sebastiaan (1992) en ‘Dutch Connection’ met contrabassist Joris Teepe (1962). Op ‘Quatre Mains’ staan bewerkingen van klassieke muziek en ‘Dutch Connection’ is gevuld met standards, stukken van collega’s en eigen composities. Meer dan bijzonder is de samenwerking met zijn zoon Sebastiaan op de eerste cd. Het vierhandig spelen is iets wat weinig in de jazz voorkomt: jarenlang hebben vader en zoon samen achter de vleugel deze kunst beoefend en telkens verfijnd. Al eerder verschenen hiervan een aantal registraties, maar wat het duo op hun nieuwe album laat horen is nog niet eerder vertoond. De productie bevat originele visies op klassieke composities als de ‘Dolly Suite’ van Gabriel Fauré en het vijfdelige ‘Ma Mère l’Oye’ van Maurice Ravel. Als kers op de taart is ‘Suite no.1’ van Sebastiaan opgenomen.
Kousenvoeten
Gabriel Fauré componeerde de speelse ‘Dolly Suite’ omstreeks 1895 voor zangeres Emma Bardac, zijn toekomstige echtgenote. Het is een speels stuk dat een vederlichte bewerking krijgt van het duo, vol liefde en overgave. Iets wat ook geldt voor de bewerking van ‘Ma Mère l’Oye’, Ravel’s ‘Moeder de Gans’-suite uit 1910. De componist laat hierin horen hoe hij zich in de kinderziel verplaatst zonder zelf ouder te zijn. Hij schreef het stuk voor de kinderen Jean en Mimie van zijn vrienden Ida en Cipa Godebski. Vader en zoon slagen erin de juiste kleur en nuance te geven aan de eenvoudige en tedere melodieën. Uitermate breekbare muziek die door het duo op kousenvoeten gespeeld wordt.
Vingervlug
Misschien de grootste verrassing vormt Sebastiaan van Bavels eigen ‘Suite no. 1’, een stuk waarin jazz en klassiek elkaar opzoeken. De compositie start met het stevige ‘Intrada’ om daarna over te gaan in het karakteristieke ‘Blues’, een bekend terrein voor elke echte jazzmuzikant. De Van Bavels zorgen hier voor een gepassioneerd betoog om vervolgens adem af te blazen in ‘Intermezzo’. De suite sluit af met ‘Toccata’, de term voor een virtuoze instrumentale compositie zonder vaste vorm. Vingervlug bewegen vader en zoon zich in een adembenemende vierhandige exercitie waarin muzikale grenzen geslecht worden.
Rob van Bavel & Joris Teepe - Dutch Connection
bezetting: Rob van Bavel piano, Joris Teepe contrabas
opgenomen: 28 december 2021, thuisstudio Van Bavel
uitgebracht: februari 2023
label: eigen beheer
aantal stukken: 16
tijdsduur: 73’55
website: robvanbavel.com - joristeepe.com
Zeggingskracht
Een heel andere kant van zijn persoonlijkheid laat Van Bavel horen in de duo-productie met contrabassist Joris Teepe: ‘Dutch Connection’. Maar liefst zestien composities telt het album, waarvan meer dan de helft afkomstig is van de musici zelf. Elke nummer werd in een keer opgenomen zonder edits. Hoogtepunten zijn er te over, zoals de door Van Bavel geschreven opener ‘A Summer’s Day’, de soepele interpretatie van het van Barry Harris afkomstige ’Nascimento’ en de prachtige ballad ‘In April’, eveneens afkomstig van de leider. Contrabassist Teepe draagt fraaie stukken bij als de melancholieke ballad ‘The Left Side’, het latin-achtige ‘Con Edison’ en het dreigende ‘Workaholic’. Ook een aantal standards krijgt een fraaie behandeling door het duo, zoals ‘I’m Old Fashioned’, ‘Take The A Train’ en ‘Star Eyes’. Helemaal in zijn element is Van Bavel in het van pianist Kenny Kirkland afkomstige ‘Steepian Faith’. Van fusion gitarist Mike Stern is het ritmische ‘Suspone’ opgenomen, zo’n typerende virtuoze compositie die in een akoestische setting ineens wint aan zeggingskracht.
Huid
De muzikale samenwerking tussen Van Bavel en Teepe is van uitzonderlijk niveau: beide musici zitten op een lijn en vullen elkaar naadloos aan. Hun samenspel is adembenemend en pianist en contrabassist lijken met elkaar vergroeid tot één instrument. Net zoals in het album met zijn zoon bewijst Van Bavel dat een intieme duo-bezetting kan leiden tot uitzonderlijk indringende muziek: jazz waarbij je als luisteraar getuige bent van een maakproces en bijna letterlijk op de huid van de musici zit.
Beluister Quatre Mains via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Rob van Bavel & Sebastiaan van Bavel – Quatre Mains
Dolly Suite.
Rob van Bavel & Joris Teepe - Dutch Connection
Promo.