Tony Overwater & Atzko Kohashi – Crescent
CD-RECENSIE
Tony Overwater & Atzko Kohashi – Crescent
bezetting: Tony Overwater contrabas; Atzko Kohashi piano
opgenomen: februari 2021, Beauforthuis
uitgebracht: 14 januari 2022
label: Jazz in Motion Records / Challenge Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 48’33
website: atzkokohashi.com - tonyoverwater.com
door: Mathijs van den Berg
Het album ‘Crescent’ van John Coltrane vormde de belangrijkste inspiratiebron voor de samenwerking tussen contrabassist Tony Overwater en pianist Atzko Kohashi. Het album dat hieruit voortkwam bevat onder andere drie bewerkingen van stukken hiervan en heeft zelfs dezelfde titel gekregen. ‘Crescent’, de groeiende maan, staat ook symbool voor hoop op betere tijden en heeft tijdens de pandemie meer betekenis dan ooit. Het Beauforthuis in Austerlitz, dat als voormalige kerk een mooie akoestiek bezit, diende als opnamelocatie. De bijzondere instrumenten (een Faziolo Modello F228 en een achttiende-eeuwse Boheemse bas) droegen verder bij aan de klank.
Coltranes ‘Crescent’, waarop de grote saxofonist begeleid werd door McCoy Tyner, Elvin Jones en Jimmy Garrison, is een bluesy album en precies daarom heel geschikt voor dit project, volgens Overwater en Kohashi; de blues heeft een helend effect. Behalve van ‘Wise One’, ‘Lonnie’s Lament’ en het titelnummer horen we ook een uitvoering van ‘Mr. Syms’ van het album ‘Coltrane Plays The Blues’. Verder stukken van Charlie Haden, Bob Haggart, Jule Styne en van Overwater zelf. Haden nam Stynes ‘As Long As There’s Music’ al in duo-vorm op met pianist Hampton Hawes. ‘Our Spanish Love Song’ voerde hij uit met Pat Metheny.
Het uitvoeren van de Coltrane-stukken in een duo-bezetting was een behoorlijke uitdaging, maar het lukte verbazingwekkend goed, zeggen Overwater en Kohashi in de hoestekst. Daarbij hadden ze ook nog te maken met onderlinge verschillen in achtergrond en speelstijl (wat betreft sensibiliteit, ritme en frasering). Deze verschillen hebben juist een bijzonder spannend album opgeleverd. Samen komen ze tot een rijk en vol geluid. De covers worden met groot respect voor het origineel gespeeld en geven tegelijk een nieuwe, interessante interpretatie hiervan.
De muziek heeft een vloeiende kwaliteit. Kohashi’s mooi ronde, parelende pianogeluid kleurt prachtig bij Overwaters lyrische bas. Dit is pure samenzang. Vooral de uitvoering van ‘Lonnie’s Lament’ is bijzonder mooi. Heel geslaagd is ook de compositie ‘De Boot’ van Overwater, weids als filmmuziek en gedreven uitgevoerd. Op het donkere ‘Crescent’ horen we een passende gestreken bas. ‘Nightfall’ klinkt heerlijk moody. Prachtig zijn de zangerige melodielijnen op ‘Our Spanish Love Song’, waarbij Overwater letterlijk tot grote hoogten stijgt. ‘Crescent’ is een schitterend, intiem album van twee geweldige muzikanten.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Tony Overwater & Atzko Kohashi - Lonnie’s Lament (Coltrane).