Pierrick Pédron – Fifty-Fifty, New York Sessions
CD-RECENSIE Pierrick Pédron – Fifty-Fifty, New York Sessions
bezetting: Pierrick Pédron altsaxofoon, Sulivan Fortner piano,
Larry Grenadier contrabas, Marcus Gilmore drums
opgenomen: 5 en 6 januari 2020, Sear Sound New York
uitgebracht: maart 2021
abel: Gazebo
aantal stukken: 9
tijdsduur: 47’54
website: pierrickpedron.com - outhere-music.com
door: Cyriel Pluimakers
De Franse altsaxofonist Pierrick Pédron is een veelzijdige muzikant. Moeiteloos schakelt hij van traditionele bebop naar fusion en andere actuele muziekvormen. Het evangelie van Charlie Parker, Cannonball Adderley, Maceo Parker en Kenny Garrett heeft hij in zijn binnenzak. Op zijn nieuwste productie laat hij zich begeleiden door de crème de la crème van de New Yorkse scene: pianist Sullivan Fortner, contrabassist Larry Grenadier en drummer Marcus Gilmore. Alle composities komen uit eigen koker, maar voor een viertal heeft hij zich laten bijstaan door Laurent Courthaliac.
Diepte
Het album staat in het teken van de neo-bop, een stijl die door de musici fris van de lever gespeeld wordt. De eerste track ‘Bullet T’ zet meteen de toon, met pittig spel van de leider en stevig pianowerk van Fortner. Een sprankelend begin dat opgevolgd wordt door het bedachtzamere ‘Be Ready’ en de ballad ‘Sakura’, waarin het ensemble de diepte opzoekt. Het krachtige ‘Boom’ lijkt een hedendaagse vertaling van de stijl van Thelonious Monk.
Verademing
Hoe groot het stempel is dat pianist Fortner op het album drukt, blijkt onder meer uit het adembenemend mooi ingezette ‘Trevise’ en het mysterieuze ‘Unknown 2’. De altsaxofonist en de toetsentovenaar vullen elkaar griezelig perfect aan. Bijna terloopse referenties aan de muziek van Duke Ellington vonden we in ‘Origami’, waarin Pédron bijzonder fraai van repliek wordt gediend door de pianist. Duizelingwekkend zijn de ritmische capriolen in ‘Mr Takagi’, een stuk waarin het hele kwartet op de toppen van zijn kunnen improviseert en op elkaar reageert. Een muzikale roller coaster die uitmondt in het uitermate traag gespeelde ‘Mizue’. Een compositie die, na alle getoonde virtuositeit, aanvoelt als een welkome verademing.
Actueel
Met ‘Fifty-Fifty, New York Sessions’ heeft de altsaxofonist een statement van wereldniveau neergezet, waarmee hij overtuigend aantoont dat neo-bop uitermate actuele muziek is. De productie is ook nog eens schitterend opgenomen door James Farber, een grote naam in de audiowereld. In het najaar zal zijn volgende album verschijnen dat een compleet andere signatuur zal dragen: de elektrische ‘Fifty-Fifty Paris Sessions’. Kortom, de kameleon Pédron is van alle markten thuis.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
Teaser.