Tineke Postma – Freya
CD-RECENSIE Tineke Postma – Freya
bezetting: Tineke Postma alt- en sopraansax; Ralph Alessi
trompet; Kris Davis piano; Matthew Brewer contrabas en elektrische bas; Dan Weiss drums
opgenomen: 22 december 2018, Oktaven Audio, Mount Vernon, NY
uitgebracht: 20 maart 2020
label: Edition Records
aantal stukken: 10
tijdsduur: 48’62
website: tinekepostma.com - editionrecords.com
door: Mathijs van den Berg
Het is enige tijd geleden dat het laatste album (Sonic Halo, 2014) van saxofonist Tineke Postma verscheen. De afgelopen jaren was ze vooral te horen als gastsolist. Vanwege de geboorte van haar eerste kind verdween ze even van het toneel. Met Freya, waarmee ze debuteert op Edition Records, is ze terug als componist en bandleider. De meest opvallende naam in haar nieuwe kwintet is trompettist Ralph Alessi.
Postma’s moederschap was een van haar inspiratiebronnen. Freya is onder andere godin van de vruchtbaarheid. Veel stukken zijn gewijd aan sterke vrouwen. Van andere klassieke godinnen als Aspasia en Juno tot pianiste Geri Allen, die in 2017 overleed en die een grote invloed op Postma had, zowel als musicus als mens. Deze invloeden zijn vertaald in krachtige muziek.
Deze is tevens behoorlijk complex. Het zijn stuk voor stuk gelaagde composities, die niet gemakkelijk in het gehoor liggen. Bij de uitvoering is veel ruimte gelaten voor improvisatie, wat bijzonder avontuurlijke muziek heeft opgeleverd. Postma en Alessi zijn voortdurend met elkaar in dialoog waarbij de een niet voor de ander onderdoet. Pianiste Kris Davis voegt op enkele nummers interessante akkoorden en improvisaties toe. De ritmesectie zorgt voor weerbarstige grooves waarbij de bassist ook af en toe naar zijn elektrische bas grijpt, waardoor er een fusion-achtig geluid ontstaat.
Postma wisselt alt- en sopraansaxofoon af. Ze speelt spontaan, trefzeker en bij vlagen lyrisch. Alessi’s spel sluit daar geweldig op aan. Ze voeren hun conversatie naar een hoog niveau. Op de twee interludes, waarop ze alleen samen spelen, zijn hun kwaliteiten nog eens extra hoorbaar. Alle stukken klinken spannend en intens. Op het acht minuten durende ‘Heart to Heart’ haalt de saxofoon emotioneel uit. Postma is er met Freya in geslaagd haar meest persoonlijke stempel op de muziek te drukken en te laten horen dat ze een van de beste en meest eigenzinnige saxofonisten is van dit moment.
Tineke Postma is te zien: 7 mei De Pletterij, Leiden; 8 mei Bimhuis, Amsterdam; 13 mei Korenhuis, Den Haag; 14 mei Maastricht Jazz Festival; 15 mei Cloud Nine – Tivoli Vredenburg, Utrecht; 16 mei Lantaren Venster, Rotterdam; 17 mei Amersfoort Jazz Festival.
Beluister het titelnummer via Spotify (inloggen noodzakelijk)