Mark Lotz Trio – The Wroclaw Sessions
CD-RECENSIE
Mark Lotz Trio – The Wroclaw Sessions
bezetting: Mark Alban Lotz alt-, bas- en concertfluiten, fx; Grzegorz Piasecki contrabas; Wojciech Bulinski drums
opgenomen: 7 maart 2018
uitgebracht: 26 april 2019
label: Audio Cave
aantal stukken: 9
tijdsduur: 45’55
website: lotzofmusic.com
door: Mathijs van den Berg
Fluitist Mark Lotz experimenteert al zijn muziekleven lang met verschillende stijlen en invloeden, van Indiase, Cubaanse of Turkse muziek tot elektronica. Op ‘The Wroclaw Sessions’ is Lotz teruggekeerd naar een traditionele jazzsetting met contrabas en drums. Dit gebeurde heel toevallig: Lozt was in Polen voor masterclasses en concerten en bassist Gregorz Piasecki vroeg hem om samen met drummer Wojciech Bulinski een opname te maken.
De muziek werd in een dag opgenomen. Het repertoire bestond uit een paar geïmproviseerde stukken en wat Lotz toevallig bij zich had. Vandaar dat je op het album een allegaartje aan composities aantreft, met overbekende stukken als ‘Pata Pata’ van Miriam Makeba en ‘Song of Delilah’ van Victor Young. Dat mocht echter de pret niet drukken. Het zijn niet de composities die het album bijzonder maken, maar het buitengewoon frisse spel en natuurlijk de technische klasse van Lotz, die hier op zijn best is.
Boven de expressieve en losse begeleiding van de twee jonge Polen blaast Lotz op diverse fluiten zijn lange melodielijnen en fantasierijke improvisaties. Het is knap hoe de muziek tegelijk abstract en toegankelijk is. Grzegorz zorgt voor een paar stevige, prettig in het gehoor liggende baslijnen en speelt ook enkele solo’s. Bulinski heeft een ongedwongen, swingende stijl waarmee hij de muziek als het ware opklopt. De fluit fladdert en buitelt om altijd weer net op tijd op aarde terug te komen.
Er zijn soms nog steeds oosterse invloeden te horen, zoals op ‘Raaste Men’, waar Lotz zich baseert op de muziek van de Indiase fluitist Chaurasia. Maar er is ook een cover van Charlie Parkers ‘Segment’, die bij Lotz als klassieke muziek begint, waarna het trio er jazzy vandoor gaat. Lotz’ experimenteerdrift blijkt uit het louter ritmisch en (letterlijk) hijgerige ‘Slap, Kick & Stop’. ‘The Wroclaw Sessions’ is een luchtig en opgewekt album waarop Lotz op alle mogelijke manieren zijn stem laat horen, zowel ingehouden als uitbundig. Mede dankzij die Polen.
Beluister dit album via Spotify (inloggen noodzakelijk)
Trailer