Prijswinnaar Jasper van ’t Hof bewijst internationale allure
CONCERTRECENSIE. Uitreiking Buma Boy Edgar Prijs 2018, Bimhuis, 6 december
beeld: Olga Beumer en Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers
Zelden was de gunfactor voor de prestigieuze BUMA Boy Edgar Prijs groter dan bij de toekenning aan Jasper van ’t Hof (1947). De toetsenist en bandleider heeft zich tijdens zijn indrukwekkende carrière steeds ver buiten de Amsterdamse grachtengordel bewogen, maar nu – decennia later – is dan toch eindelijk het moment aangebroken om hem te huldigen.
Jasper van 't Hof ontving in Bimhuis de Buma Boy Edgar Prijs en vierde een muzikaal feestje. Onder andere met Tineke Postma en Paul van Kemenade (m) en Philip Catherine (r).
Oosterburen
Van ’t Hof mag dan bij onze oosterburen beroemder zijn dan in ons kikkerlandje, toch heeft hij zich ook steeds omringd met het crème de crème van de binnenlandse jazzscene. De avond start met de verse formatie Four Horns & Piano, met de altsaxofonisten Tineke Postma en Paul van Kemenade, tenorsaxofonist Dick de Graaf en trombonist Ilja Reijngoud. Musici waarmee Van ’t Hof de afgelopen jaren een warme en intense artistieke band heeft opgebouwd. De pianist begeleidt het blazerscollectief met percussieve akkoorden en geeft de aanzet tot doortastende improvisaties. Vooral de warmbloedige solo’s van Reijngoud werpen hun glans over de start van deze feestelijke avond.
Four Horns & Piano met Van 't Hof, Ilja Reijngoud, Van Kemenade, Postma en Dick de Graaf. Van 't Hof en Pierre Courbois.
Een verbintenis voor het leven is Van ’t Hof zijn muzikale samenwerking met drummer Pierre Courbois. Met Association P.C. domineerden ze in de jaren zeventig met name de Duitse jazzscene. Hun verfrissende jazzrockgeluid was te horen op vele festivals en in grote concertzalen. Ook als duo waren beide heren nationaal en internationaal actief en het is bijzonder om te signaleren dat ze hun oude groove nog steeds weergaloos weten neer te zetten: de zaal zindert onder het bijna psychedelische geluid dat uit de synthesizers stroomt.
Nieuw is het BE Trio dat Van ‘Hof gevormd heeft met de stevige contrabassist Stefan Lievestro en het uitzonderlijke drumtalent Jamie Peet. Een formatie, waarin het majestueuze pianogeluid van de leider volledig tot zijn recht komt: met die enorm beweeglijke linkerhand en die vet uitklinkende akkoorden. Lievestro speelt ook een fraai duet met de toetsenist op steelgitaar. De bekende trofee van Jan Wolkers wordt aan het einde van de eerste set uitgereikt door Courbois, die ook een aantal komische anekdotes opdist.
BE Trio met Van 't Hof, Stefan Lievestro en Jamie Peet. Van 't Hof omarmt de Boy Edgar Prijs. Pierre Courbois.
BE History Band
Na de pauze treedt de prijswinnaar aan met de BE History Band, een gelegenheidsformatie met saxofonist Tony Lakatos, gitarist Philip Catherine, drummer Aldo Romano en contrabassist Lievestro. Van ’t Hof heeft talloze uren met deze musici gewerkt en tijdens tournees alles met hun meegemaakt. Wat er volgt is een muzikale ontlading van formaat: de zaal van het Bimhuis lijkt even te klein. Het explosieve slagwerk, de uitbundig zingende gitaar, het krachtige toetsenwerk en de spirituele saxofoon hebben een impact die het Amsterdamse podium ver overstijgt.
BE History Band met Tony Lakatos en Aldo Romano (l), Van 't Hof, Catherine en Lievestro.
Het kwintet speelt muziek vol liefde en energie, een eerbetoon aan een artiest die eigenlijk altijd te groot is geweest voor Nederland. De kwaliteit van dit feestelijke concert is zo hoog dat je bijna smeekt om dit ensemble komende zomer nog een keer op een belangrijk jazzfestival te zien. Van ’t Hof toont definitief aan dat hij met zijn keuze om een leven lang over de grens te kijken, echt de juiste beslissing genomen heeft.
Olga Beumer, foto 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Ton van Leeuwen, foto 2, 4, 12