Shai Maestro – The Dream Thief
CD-RECENSIE
Shai Maestro – The Dream Thief
bezetting: Shai Maestro piano; Jorge Roeder contrabas; Ofri Nehemya drums
uitgebracht: 27 september 2018
label: ECM Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 48’12
website: www.shaimaestro.com - www.challengerecords.com
door: Mathijs van den Berg
Pianist Shai Maestro leerde op piepjonge leeftijd het vak in het trio van bassist Avishai Cohen. Met ‘The Dream Thief’ levert hij alweer zijn vijfde album onder eigen naam af, ditmaal voor ECM. Zelf geeft hij nu de kans aan de jonge Israëlische drummer Ofri Nehemya, die routiné Ziv Ravitz vervangt, die een eigen trio begonnen is.
Op ‘The Dream Thief’ keert Maestro, na een experiment met stemmen en elektronica op zijn vorige album ‘The Stone Skipper’, terug tot de triobezetting. Daarnaast nam hij enkele solostukken op, wat hij eerder ook al deed. Deze zorgen voor een mooie afwisseling en laten de veelzijdigheid van deze uitstekende pianist horen.‘The Dream Thief’ opent met een solo-uitvoering van ‘My Second Childhood’ uit 1984 van de Israëlische componist Matti Caspi, een eigentijdse klassieker. Ook op de volgende nummers betovert Maestro de luisteraar met zijn dromerige, emotionele spel. Nehemya toont zich met zijn sensitieve drumstijl een ideale begeleider en de perfecte partner van de subtiel en melodisch spelende bassist Jorge Roeder.
De nummers zijn als vanouds vrij verhalend en hebben daardoor een wat losse structuur. Je mist echt sterke melodieën, waardoor de muziek niet goed blijft hangen. Het kwalitatief goede spel houdt je echter geboeid. De toon is over het algemeen licht en opgewekt. Op ‘New River, New Water’ barst de groep opeens uit in een woeste improvisatie, waarbij Maestro de band aanvuurt. Dat doet hij ook op het al veel gecoverde ‘These Foolish Things’ (onder andere Billie Holiday, Thelonious Monk en Chet Baker), van Jack Strachey, dat hij naar eigen hand weet te zetten.
Gedurfd is vooral het laatste nummer, ‘What Else Needs to Happen’, waarop gedeelten uit een speech van Barack Obama zijn verwerkt. Maestro wil hiermee een statement geven over de enorme impact van geweld op het leven van gewone burgers. Muzikaal is het echter weinig interessant: de repeterende piano en bas zijn vooral begeleidend. Het stuk bewijst wel dat hij een open en avontuurlijk musicus is. Binnenkort te bewonderen op enkele Nederlandse podia.
Shai Maestro: 12/10 Mondriaan Jazz Festival Den Haag, 17/11 Paradox Tilburg, 22/11 Bimhuis Amsterdam, 23/11 Flagey Brussel.
Beluister het nummer The Dream Thief (inloggen bij Spotify).
Teaser.