Simon Nabatov String Trio - Situations
CD-RECENSIE
Simon Nabatov String Trio - Situations
bezetting: Simon Nabatov piano; Gareth Lubbe altviool; Ben Davis cello
opgenomen: 21 november 2015, LOFT, Keulen
uitgebracht: mei 2018
label: Leo Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 55’18
website: www.nabatov.com - www.leorecords.com
door: Cyriel Pluimakers
Pianist Simon Nabatov heeft een klassieke achtergrond en in zijn laatste productie ‘Situations’ geeft hij ruim baan aan deze kant van zijn persoonlijkheid. Als improvisator heeft hij een heel eigen taal ontwikkeld die vaak meer aansluit bij de hedendaagse klassieke muziek dan bij de jazz. Quasi romantische muziek en atonaliteit wisselen elkaar vaak naadloos af en zachte passages worden meer dan eens wreed doorbroken met groots opgezette fortissimo’s. Nabatov bespeelt niet alleen de toetsen maar maakt zijn instrument fysiek voelbaar: hij ademt piano. Onder zijn handen wordt een vleugel gelijktijdig een charmante prinses en een wreed monster.
‘Situations’ is opgezet als een zesdelige suite, met Gareth Lubbe op altviool en Ben Davis op cello. De muziek refereert aan grote klassieke componisten als Debussy, Ravel, Stravinsky en met name Bartók. De ritmische kant van de laatste komt in de pianosolo’s voor het voetlicht, met uitgebreide verwijzingen naar de aanstekelijke Hongaarse dansmuziek. Wanneer Nabatov lyrisch speelt, zorgen de strijkers telkens voor schrille en schurende tegenklanken. Zorgvuldig wordt de spanning opgebouwd met pianospel dat tedere melodieën afwisselt met dissonante akkoorden. Regelmatig benadert Nabatov zijn vleugel als een percussie-instrument.
De samenwerking tussen de drie musici verloopt vloeiend en compositie en improvisatie lopen echt naadloos in elkaar over. Lubbe, die vooral bekend staat als violist, weet ook een bijzonder fraaie en warme toon te ontlokken aan de grotere altviool. Cellist Davis opereert, met zijn donkere geluid, meer dan eens als een solide rots in de branding. Het ensemble produceert een fraai open geluid dat veel overlaat aan de verbeelding van de luisteraar. Een uniek concept dat uitnodigt tot weldadig wegdromen: de muziek wordt nu eens niet dichtgetimmerd, maar geeft volop de ruimte aan de fantasie.
Nabatov is een van de weinige echte vernieuwers binnen de actuele jazz en improvisatiemuziek. In tegenstelling tot veel collega’s die tegenwoordig de spirituele jazz of bekende popdeuntjes nog eens zuinigjes overdoen, komt hij met een geheel eigen aanpak die gebaseerd is op een van de meest interessante periodes uit de 20e-eeuwse muziek. Bovendien slaagt Nabatov er als een van de weinigen in om compositie en improvisatie echt organisch aan elkaar te verbinden.