David Kikoski - Kayemode
CD-RECENSIEDavid Kikoski - Kayemode
bezetting: David Kikoski piano; Joe Martin contrabas; Justin
Faulkner drums
opgenomen: Systems Two Recording Studios, Brooklyn, NY
uitgebracht: maart 2017
label: Chris Cross Jazz
aantal stukken: 9
tijdsduur: 62'16
website: davekikoski.wordpress.com - crisscrossjazz.com
door: Ron Holman
‘Kayemode’ is het veertiende album van pianist David Kikoski onder eigen naam, waarvan er tien bij het Nederlandse Criss Cross Jazz-label verschenen. Op dit trio-album speelt hij met de jonge drummer Justin Faulkner en contrabassist Joe Martin, waarbij vooral Faulkner zich enorm doet gelden. Het album is een- zoals dat heet- groei-album. Bij de eerste luistersessies denk je een doorsnee pianotrio te horen. Wie intensiever luistert hoort dat hier behoorlijk hecht en intelligent wordt gespeeld.
De in New Jersey geboren Kikoski (1961) is vooral bekend om zijn rol als sideman bij opdrachtgevers als trompettist Randy Brecker, drummer Roy Haynes, gitarist John Scofield en saxofonist Chris Potter. Eenmaal afgestudeerd aan Berklee verhuisde Kikoski in de jaren tachtig van Boston naar New York en werd daar al snel een veelgevraagd man in de jazzscene. Kikoski heeft een duidelijke kenmerkende manier van spelen. Er zit altijd een klaterende sprankelende toon in zijn spel en die is ook op dit album te horen.
Je moet Kayemode de tijd geven om te groeien. Bij de opener ‘Au Privave’, van Charlie Parker, is dat overigens niet het geval. Daarin wordt meteen duidelijk dat dit trio er tegenaan wil. Dat komt vooral door drummer Justin Faulkner die als een gretige bokser de luisteraar alle hoeken van de kamer laat zien. En hij heeft goed geluisterd naar Jeff ‘Tain’ Watts waar Kikoski eerder mee heeft gespeeld. Bij het Monk-achtige ‘Binge Watching’, een waarschuwing van Kikoski om verslavende tv-series niet in geconcentreerde vorm tot je te nemen, heeft bassist Joe Martin een opvallende rol. “De meeste bassisten spelen vooral de grondtonen en bouwen daar een groove omheen. Martin zoekt het in de contrapunten en dat maakt het altijd bijzonder spannend”, aldus Kikoski.
Op 'Kayemode' staan drie originele nummers en verder composities van Thelonious Monk, Pat Metheny en Chick Corea. Allemaal bijzondere interpretaties. Het slotstuk ‘Blues for Gerry’ is opgedragen aan Criss Cross-oprichter Gerry Teekens en is een geïmproviseerde blues in één take opgenomen, toen bleek dat er nog wat tijd over was. Een vreemde eend in de bijt: het zwaar uitgekauwde ‘Smoke gets in your eyes’ van Jerome Kern. Muziek voor in een nachtlounge van een grootsteeds hotel, maar dan wel heel goed gespeeld.