Nicole Mitchell, Tomeka Reid, Mike Reed - Artifacts
CD-RECENSIE
Nicole Mitchell, Tomeka Reid, Mike Reed - Artifacts
bezetting: Nicole Mitchell dwarsfluit, elektronica; Tomeka Reid cello; Mike Reed drums
opgenomen: 2015, Foxhall studios, Chicago
uitgebracht: november 2015
label: 482 Music
aaantal stukken: 9
tijdsduur: 46:13
website: nicolemitchell.com - tomekareid.net - mikereed.com
door: Bartel Debbaut
De Association for the Advancement of Creative Musicians, kortweg AACM, viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Deze organisatie, gevestigd in Michigan, heeft als doel het promoten en uitbrengen van originele muziek in stijl variërend van avant-garde, klassiek tot wereldmuziek.
Fluitiste Nicole Mitchell, celliste Tomeka Reid en slagwerker Mike Reed zijn drie artiesten met een gedeelde muzikale visie en sterk verbonden met AACM. Met ‘Artifacts’ geeft het trio een nieuwe impuls aan de AACM-collectie door interpretaties te brengen van muziekstukken van onder andere Anthony Braxton, Joseph Jarman, Fred Anderson, Fred Hopkins en Muhal Richard Abrams.
Het album kent een explosief begin, in een bijna krankzinnig muzikale expressie. Het fluitspel van Mitchell klinkt zo harmonieus met de cello van Reid, dat je vermoedt maar één instrument te horen. In een dissonante dialoog wordt verder gespeeld, waarbij Reid op cello halsstarrig vasthoudt in hardbopstijl.
‘Artifacts’ kent ook intiem en zachtaardig spel, zoals in ‘Bernice/Days Fly by With Ruby’, met een huilende fluit van Mitchell en een Afrikaans klinkende percussie van Reed. In ‘B.K’ klinkt de muziek zelfs romantisch.
Muzikaal zijn er op ‘Artifacts’ heel wat verschillende stijlen te onderscheiden, zoals oosterse invloeden in ‘Have Mercy on Us’. De sterke ritmische veranderingen, vaak ondersteund door repetitieve secties, zelfs vocaal, en de wijze waarop de muzikale grenzen van de fluit frequent worden opgezocht, kenmerken dit veelzijdige album. Negen parels uit de AACM-collectie door een hedendaagse bril bekeken en eigenzinnig geïnterpreteerd.