Snarky Puppy kent vele vervoegingen
CONCERTRECENSIE. Bill Laurance Project, Paradox Tilburg, 13 mei 2015
beeld: Liesbeth Keder
door: Erno Elsinga
Snarky Puppy is hip. Evenzo makkelijk als het New Yorkse collectief zalen uitverkoopt, zijn het de vele paden die de band als geheel en de bandleden afzonderlijk bewandelen. Toetsenist Bill Laurance is inmiddels aan zijn tweede album toe, ‘Swift’, dat hij tussen de Snarky Puppy-bedrijven middels drie concerten in Nederland presenteerde.
Bill Laurance, Michael League en Robert 'Sput' Searight met het West Side Trio en hoornist Katie Christie in de Paradox in Tilburg.
Lastig
Het is lastig het soloproject van Laurance los van de muziek van Snarky Puppy te zien. Niet alleen werden de stukken voor ‘Swift’ (‘haastig’) gecomponeerd tijdens een tournee van de band, bandleider en bassist Michael League en banddrummer Robert ‘Sput’ Searight completeren Laurence’s Project. Evenals een strijkoctet, een hoornblazer en trombonist. Een bezetting die klassieke impulsen verschaft aan het genrerijke repertoire van het Puppy-trio.
Het Bill Laurance Project trad in de uitverkochte Paradox in Tilburg aan met hoornist Katie Christie en het West Side Trio bestaande uit drie strijkers van het Metropole Orkest. Nog zonder laatstgenoemden tijdens het openingsnummer werd duidelijk hoe Laurance de invloeden uit de klassieke muziek wenste te laten samengaan met de aanstekelijke, vrolijke grooves die Snarky Puppy kenmerken. Het stuk opende met romantisch pianospel en eindigde symfonisch. Daartussenin bevond zich een ritmisch spel waarin de door synthesizers beïnvloede toetsen en basgitaar de messcherpe grooves bepaalden.
De drie strijkers (viool, altviool en cello) en de zangerige hoorn van Christie brachten nadien vele lagen aan in de feestelijk swingende arrangementen. Waarbij de ritmische invloeden uit de jazzfunk, progressieve rock en fusion dankzij het klassieke kwartet zo nu en dan werden opgesierd met elementen uit de ambient en klezmer. Een fraai spektakel waarbij het energieke collectieve geluid voorop stond.
Het West Side Trio bestaat uit celliste Annie Tangberg, altvioliste Isabella Petersen en violiste Vera van der Bie.
Anderson
Op het repertoire stonden stukken van het met orkest opgenomen debuutalbum ‘Flint’ en ‘Swift’. Prachtig geproduceerde, uitgebalanceerde albums met een breed compositorisch spectrum. Zo druppelen op ‘Swift’ invloeden van Laurie Anderson door in de door League en Laurance gearrangeerde stukken en treden de vioolpartijen nadrukkelijker op de voorgrond. Een spannende en opwindende mix die live dankzij de verslavende veelheid aan ritmische variatie rauwer uit de verf komt, ten gunste van de beleving.
Enig minpunt betrof, gaandeweg het concert, de voorspelbaarheid in de opbouw van de stukken. Net iets te vaak bestond die uit een piano-intro gevolgd door aanzwellende vioolpartijen waarna het wachten was op de blij makende groove. De positieve energie echter, werd er nauwelijks door verstoord.
Snarky Puppy kent vele vervoegingen. Begin deze maand trad de band op met het voltallige Metropole Orkest tijdens twee uitverkochte concerten in Rotterdam. In juni treedt Michael League aan met het Noordpool Orkest tijdens het Groningse festival Jazz te Gast. In een interview liet League recent weten een breed en jong publiek te willen interesseren voor instrumentale muziek. In dat verlengde sluit het project van Bill Laurance naadloos aan getuige het gemêleerde publiek in Paradox. Want ook de uit de kluiten gewassen kamerbezetting zorgde voor een intense beleving.
Zie ook:
.