The BvR Flamenco Big Band – Jaleo Holandés
CD-RECENSIE
The BvR Flamenco Big Band – Jaleo Holandés
bezetting: Bernard van Rossum tenor- en sopraansaxofoon, composities, arrangementen en teksten; María Marín zang; Pablo Martínez zang, percussie, trombone; Jeff Heijne gitaar; Miguel Hiroshi percussie; blazers Jasper van Damme, Miguel Ortega, Dani Torres, Fernando Sanchez, Bruno van der Haegen,Gerhard Ornig, Bruno Calvo, Natanael Ramos, Evgeniy Bondarev; Oliver Emitt, Lorenzo Lorenzoni, Alisa Klein, Haraldur Þrastarson; Xavi Tores piano; Marco Zenini contrabas; Joan Terol drums
opgenomen: zomer 2014
label: Amstel Records
uitgebracht: 2014
aantal stukken: 6
tijdsduur: 41:46
website: www.bernardvanrossum.com - www.liveineurope.nl
door: David Cohen
Spaanse percussie opent het debuutalbum ‘Jaleo Holandés’van The BvR Fllamenco Big Band. Al snel voegen een Spaanse gitaar en een piano zich erbij met een kenmerkend motief. Dan zetten blazers in: saxofoons, een dwarsfuit, trompetten met harmon-dempers… Een kleurrijk tapijt ontvouwt zich en mondt uit in een dwarsfluitthema dat, toepasselijk genoeg, ‘A New Being’ heet.
Aangevuurd door handgeklap en kreten in flamencostijl neemt de trompetsectie de melodie over. Het snelle nummer begint nog wat afwachtend, en noch in het arrangement, noch in een solo op de tenorsaxofoon geeft bandleider Bernard van Rossum alles prijs. Niettemin is de toon voor de rest van de plaat gezet.
Voor deze ‘Nederlandse Jaleo’, vernoemd naar een Andalusische volksdans, stelde de Spaans-Nederlandse bandleider Bernard van Rossum een instrumentenpalet samen met naast trompetten, trombones en saxofoons ook dwarsfluiten, (bas)klarinetten en zelfs een Spaanse gitaar. Het geeft hem als arrangeur een rijke voorraad aan mogelijkheden, die dan ook op het album goed wordt benut en vooral op het slotstuk ‘Acuarela’ tot indrukwekkende klankcombinaties leidt.
Maar niet alleen de bezetting van de bigband is opvallend, het gemak en de vanzelfsprekendheid van het spel is dat ook. Dat geldt zowel voor het instrumentale ‘A New Being’ als voor ‘El Caprichoso Pincel’: na een intro van flamencogitarist Jeff Heijne vuurt de band zanger Pablo Martínez aan tot grote hoogten. Op het melancholische ‘El Último Tango’ ondersteunt de band met vloeiend klinkende lijnen de melodie van zangeres María Marín. Onder een stevige trompetsolo wordt niet alleen duidelijk hoe snel de band tussen tempo’s en energieniveaus kan wisselen, maar hoor je ook hoe ragfijn de gearrangeerde blazerslijnen met het geheel zijn verweven.
Door het energieke spel komen de arrangementen van bandleider Van Rossum, die naast alle composities ook voor de teksten tekende, goed tot hun recht. Op ‘Camino sin ti’ zingt zangeres María Marín boven een feilloze combinatie van jazzpiano, blazerslijnen en Spaanse percussie: “Ik herinner me die dagen waarop niets ertoe deed… maar nu is die onschuld verdwenen en vertellen je ogen me dat deze geschiedenis voorbij is. Je vertelt me welke kant ik op moet gaan, maar je vertelt het voor niets, wanneer het zonder jou moet zijn.”
Ook flamenco en jazz gaan op ‘Jaleo Holandés’ continu dezelfde kant op. Nergens klinkt de muziek nu eens als het één en dan weer als het ander: bandleider, componist en saxofonist Van Rossum is erin geslaagd niet alleen een geluid, maar ook een idioom te smeden dat staat als een huis. De manier waarop dat hem en zijn formidabele band is gelukt, doet halsreikend uitzien naar meer.
The BvR Flamenco Big Band – A New Being
The BvR Flamenco Big Band – El Ultimo Tango
The BvR Flamenco Big Band – Acuarela