Robert Glasper betovert ook zonder Yasiin Bey
CONCERTRECENSIE. Robert Glasper Experiment, Melkweg, 11 april 2013.
beeld: Thomas Huisman
door: Quint Italianer
Het is de bedoeling dat het Robert Glasper Experiment in de Melkweg samen speelt met rapper Yasiin Bey, voorheen bekend als Mos Def. Maar wanneer pianist Glasper en zijn mannen om kwart voor tien – drie kwartier later dan gepland – opkomen zonder de rapper, gonst het gerucht door de zaal dat die zijn vliegtuig heeft gemist en er pas om half twaalf zal zijn.
Robert Glasper Experiment speelde een lange set in de Melkweg na afhaken van rapper Yasiin Bey.
Dus begint Glasper maar aan een instrumentale set. Na een uur wordt het officieel bekendgemaakt: Yasiin Bey heeft zijn aansluiting niet gehaald en bevindt zich nog in Londen. Het concert wordt afgelast. Bezoekers kunnen hun geld terugkrijgen of dinsdag weer gaan, wanneer Yasiin Bey met een dj – dus zonder Glasper – alsnog de Melkweg aan zal doen.
Nirvana
De set van het Robert Glasper Experiment is één lange jam die tot het eind interessant blijft. Zonder te stoppen sleurt Glasper het publiek mee van de ene razendstrakke hiphopbeat in de andere. De heren – mutsen en capuchons opgehouden zoals hiphoppers dat doen – improviseren op nummers van Glaspers albums ‘In My Element’ (2007) en het recente ‘Black Radio’ (2012), waarvoor hij begin dit jaar een Grammy ontving.
Ook tracks van J Dilla en Madvillain komen voorbij. De opmerkelijkste maar ook interessantste cover van de avond is ‘Smells like teen spirit’ van Nirvana: het riffje is verhiphopt en Casey Benjamin zingt de tekst subtiel door zijn vocoder. Dit stemvervormende grapje gebruikt hij misschien iets te veel; het klinkt lekker buitenaards, maar na een tijdje wordt het voorspelbaar.
De stevige grooves worden soms als minimal music gespeeld: een tijd lang herhaalt de band een bepaald motiefje, totdat een van de muzikanten het een beetje verandert. Daarna volgt de rest. Zo gaat de muziek langzamerhand allerlei verschillende kanten op. De bandleden zijn feilloos op elkaar ingespeeld en houden de muziek op een knappe manier spannend, zeker als je bedenkt dat deze set niet was voorbereid.
Toetsenist Robert Glasper en saxofonist Casey Benjamin.
Zelfs als drummer Mark Colenburg in zijn eentje een simpele beat speelt, blijft het muzikaal interessant. Zo verfijnd als zijn techniek is, zo perfect en interessant is zijn timing. De propvolle Melkweg stuitert op en neer. Hetzelfde gebeurt als Casey Benjamin in ‘Cherish The Day’ soleert op zijn sax, die hij met een pedaaltje als een driestemming marsmannetjeskoor laat klinken.
Stoïcijns
Dan is er nog niks gezegd over koning Glasper, die met een stoïcijnse blik schitterende laid back arpeggio’s uit zijn keyboard tovert. Alleen het licht op en neer gaan van zijn hoofd verraadt dat hij geniet. Wat een uitstraling hebben deze in zwartleren jacks gehulde mannen. Ze zijn cool.
Ondanks de afwezigheid van Yasiin Bey heeft het publiek een uur kunnen luisteren naar jazzhiphop van wereldklasse. De rapper zal de grote publiekstrekker zijn geweest, maar het Robert Glasper Experiment heeft vanavond laten horen dat er geen mc nodig is om voortreffelijke hiphop te maken.