CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com



 



Faelens Tony op Septet Frans Elsen - Norway: Bert Dobben , totaal akkoord met uw stelling !!!
Bert Dobben op Septet Frans Elsen - Norway: Als smakeloosheid bij fusion wordt bepaald door de lengte van soli, inclusief van de bas(gitaar) dan …
John Schoorl op Twee soorten adem – Jazz & Poetry in de Nederlandse…: Yo jazzzenzo dank voor de recensie. But: het verhaal over Joe Maini en Jules is nooit gemaakt op basi…
Kris Vanderstraeten op Thomas Strönen, Ayumi Tanaka, Marthe Lea – Bayou…: Substantie lijkt mij zo het modewoord voor de hedendaagse jazz, helaas ! Teveel compositie ,teveel vi…
O'ten tic Tim op Jules was, Jules is, Jules blijft: Ja, Jules! Ruim anderhalf jaar later mis ik hem nog steeds. Het enige positieve: dat hele gedoe met c…
Jo Willem op Gitarist Piet Hoeksma (63) overleden: Dag, één groot concert van Piet hebben jullie vergeten. In 1991 speelde hij tijdens de ZomerJazzFiets…
Fred Dekker op Fabien Mary and The Vintage Orchestra – Too Short…: Prima recensie Cyriel. En tegen Antoine zou ik willen zeggen dat jazz helemaal geen "dode" muziek is/…
Koen op Maria Kannegaard Trio – Sand i en vik: Ik verklap niets Mathijs, maar komt goed ;-) Twee jaar geleden MKT live gezien in Bergen (NO), fenom…
 

« Bekijk video optreden… | Home | AmRo JazzClash haalt … »

Een imposante roep uit de massagraven


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Facebook
  • Twitter
04 Mei 2012

Onderstaand bericht heb ik op 10 mei in de rubriek Publieke Opinie van het Eindhovens Dagblad geplaatst:

Ik kan volledig beamen wat Jean Noten op 8 Mei geschreven heeft over het Requiem van Auschwitz. Wat Roger Moreno Rathgeb heeft geschreven en op toon gezet, grenst werkelijk aan het ongelooflijke. Je zou kunnen zeggen, hij heeft door de werking van de geest van alle doden uit zijn wereldwijde zigeunerfamilie zo veel inspiratie gekregen dat hij een meesterwerk heeft geschapen. Ik viel bijna van verbazing van mijn stoel bij het horen van dit werk op 4 Mei. Deze compositie is grandioos! Opmerkelijk is het steeds terugkerende motiefje in de muziek zowel instrumentaal als vocaal. Daarnaast heeft Rathgeb ook grote aandacht gegeven aan het orgel als begeleiding van de zang. Terecht, bij een requiemmis. Ik zou bijna willen zeggen, naast Mozart en Verdi die hun Requiem schreven in de tijdsgeest van toen is er nu een derde grootheid in de muziek van heden opgestaan. En dan te weten dat deze man pas op zijn 35e levensjaar noten leerde lezen en muziek studeerde! We wisten al langer dat in de zigeunerwereld grote muzikale krachten leven, maar om van de traditionele Latijnse misdelen met de bekende gezangen en teksten zoiets te componeren, dat dwingt groot respect af. Chapeau voor de componist maar tevens voor de uitvoerenden zoals het orkest en zijn dirigent (wat een passie) en het jonge studentenkoor van A´dam, want alles klonk magistraal!!

Cor Rooijackers te Helmond, organist.

Overigens met bovenstaande artikel vind ik ook alles precies goed weergegeven!!

Cor Rooijackers (E-mail ) - 14-05-’12 22:27






Om geautomatiseerde spam in reacties te voorkomen: