Joris Roelofs Quartet – Live At The Bimhuis
CD-RECENSIE
Joris Roelofs Quartet – Live At The Bimhuis
bezetting: Joris Roelofs altsaxofoon en basklarinet; Aaron Goldberg piano; Joe Sanders contrabas; Gregory Hutchinson slagwerk
opgenomen: 15 november 2010 in het Bimhuis Amsterdam
release: 2011
label: JJR Records / Harmonia Mundi
tracks: 7
tijd: 53.48
website: www.jorisroelofs.com
door: Rinus van der Heijden
Er is iets vreemds aan de hand met de nieuwste cd van de Nederlandse saxofonist/klarinettist/fluitist Joris Roelofs. Bij het de eerste keer beluisteren word je nauwelijks verrast en nestelt zich de indruk dat je het muzikale resultaat net iets te vaak al eerder hoorde. Maar zoals het altijd zou moeten: je zet de cd nog eens op en nog eens en plots wordt duidelijk dat er sprake is van een gelaagdheid, die zich bij het opnieuw beluisteren stukje bij beetje openbaart.
Het is typisch Amerikaanse jazz, in de traditie van de bebop, veilig gesteld door vakmanschap, maar helaas gespeend van de nodige ondernemingsdrift. Dat zou je eerste indruk van deze cd kunnen zijn. Dat van die Amerikaanse jazz is natuurlijk niet vreemd als je je laat begeleiden door drie collega’s van over de grote plas. Maar de gladheid die bij een aantal musici uit de Verenigde Staten schering en inslag is, lijkt ook hier toegeslagen te hebben. Gelukkig heeft Joris Roelofs daar in zijn eentje het hoofd aan kunnen bieden.
‘Live At The Bimhuis’ is daarmee een mooie cd geworden, waarop in de verste hoeken nog dingen gebeuren. Het zijn vooral de klankkleuren die victorie kraaien, de fijnzinnige penseelvoering die Joris Roelofs binnen zijn muziek hanteert. Op altsaxofoon staat de Nederlander beslist zijn mannetje, maar het is vooral de basklarinet die deze cd een interessante meerwaarde geeft. De tonen kruipen genoeglijk tegen de ritmesectie aan, die er extra door lijkt te worden geïnspireerd. Daardoor vervalt ‘Live At The Bimhuis’ niet in dertien in een dozijn.
De precieze keuzes die worden gemaakt, de wendingen in concept, de esthetiek wat betreft opvattingen, zij overheersen en bepalen het eindproduct. Voeg daarbij dat vier van de zeven stukken van de hand van Joris Roelofs zijn en je kunt concluderen dat hij niet alleen een bekwaam bandleider is, maar dat ook voor zijn kwaliteiten als componist een mooie toekomst in het verschiet ligt.
In de bezetting Joris Roelofs altsax/basklarinet, Matt Penman contrabas, Ted Poor slagwerk:
27/11 Porgy en Bess, Terneuzen
01/12 Workshop Conservatorium Amsterdam
02/12 Bimhuis, Amsterdam
03/12 Café Thembi, Maastricht
Joris Roelofs Quartet - Background Music
15 november 2010, Bimhuis