Crescent Double Quartet - Radio Mundial
CD-RECENSIE
Crescent Double Quartet - Radio Mundial
bezetting: Aart van Bergen, saxofones; Kaan Biyiko?lu, piano; Sándor Kém, contrabas; Remco Menting, drums; Anastasija Zvirbule, eerste viool; Anne Bakker, tweede viool; Yanna Pelser, altviool; Eduard Ninot, cello
opgenomen: 2011
release: oktober 2011
label: eigen beheer
tracks: 13
tijd: 67:55
websites: www.crescentdq.com
door: Jan Jasper Tamboer
Vernieuwing in de muziek vindt onder meer plaats door het opvoeren van nog niet eerder toegepaste bezettingen. Een ensemble zonder bas, het introduceren van een ud in de westerse jazz of het hanteren van elektronica als instrument, zijn maar een paar voorbeelden. Het Crescent Double Quartet speelt op 'Radio Mundial' eveneens in een aparte samenstelling, mét resultaat.
'Radio Mundial' opent met een energiek up-temponummer, 'Belly Dance', met fijn springerige pianoklanken van Kaan Biyiko?lu, mooi overgenomen door de doorlopende lijnen van Aart van Bergen op tenorsaxofoon. Dat het stuk tegen het eind een beetje melig karakter krijgt door huppelende strijkers, is eigenlijk wel grappig. 'Tanpura Song' is van een geheel andere orde. Met stemmig sopraanspel en syncope in de ritmesectie begint het als een jazzballad, via langzame opdrijving van het tempo en percussief pianospel komt het uit bij statige strijkers, om uiteindelijk weer de stemmigheid op te pakken. Misschien een wat klassiek aandoende opbouw, maar niet minder effectief.
De meeste composities op 'Radio Mundial' zijn geschreven door Van Bergen en Biyiko?lu, drie nummers kwamen tot stand door collectieve improvisatie. Inspiratie vormen locaties, plaatselijke vertellingen en reizen van over de hele wereld. Zo hoor je naast westerse jazz ook Hindoestaans-Indiase klanken en Arabische invloeden. Die internationalteit is geworteld in het gezelschap zelf, waarin Nederlanders collega's vinden in een Turk, Hongaar, Let en Spanjaard. Niet echt opzienbarend in de jazzwereld, dit samengaan van vertegenwoordigers uit verschillende volkeren en vertolking van impulsen uit meerdere culturen.
Wel bijzonder is het samengaan van een strijkersgroep met een jazzkwartet in traditionele bezetting. Akkoord, we kennen Zapp 4, maar dat is toch louter een strijkersensemble en heeft een geheel eigen karakter. De strijkers van Crescent Double Quartet voegen vooral een klassiek element toe en zijn niet zo avontuurlijk en onconventioneel als die van Zapp 4. Wel is hun spel wonderschoon en niet alleen een toevoeging, maar een hoofdingrediënt. Hier hoor je echt een integratie van stijlen. Een plus een is niet twee, maar drie.
De enige Nederlandse titel op het album en tevens slotnummer, luidt 'Vaarwel', uit de pen van Van Bergen. Misschien is het beter om deze wat dramatische afscheidsgroet te veranderen in 'tot ziens', of in ieder geval 'tot horens', want daar hoop je op na het beluisteren van 'Radio Mundial'.
Crescent Double Quartet – Belly Dance