CSS Drop Down Menu by PureCSSMenu.com

Boy Edgar Prijsuitreiking Tony Roe voer voor discussie

BOY EDGAR PRIJSUITREIKING. Tony Roe en gasten, Bimhuis, 26 februari 2025
beeld: Dirk Neven
door: Cyriel Pluimakers

Het was op zijn zachtst gezegd een verrassing toen afgelopen juni bekend werd dat de Boy Edgar Prijs 2024 toegekend werd aan toetsenist en bandleider Tony Roe. Hij is geen typische jazzmusicus maar combineert dit genre met klassiek, hedendaags, hip-hop en elektronische muziek. De jury schreef: “Roe brengt een unieke mix van jazz en technologie, werkt genre-overstijgend en geeft publieksbeleving een nieuwe dimensie. Hij is intelligent, geëngageerd en een innovator binnen de jazz en geïmproviseerde muziek.”


  
Tony Roe krijgt uit handen van Reinier Baas de Boy Edgar Prijs uitgereikt. Harpiste Doriene Marselje.


Jazz Festival Münster: jazz als startpunt maar nooit als eindpunt

FESTIVALRECENSIE. Internationales Jazz Festival Münster, Duitsland, 3 t/m 5 januari 2025
beeld: Tim Dickeson
door: Georges Tonla Briquet en Leentje Arnouts

Gedurende drie dagen vormde het theatergebouw in het Duitse stadje Münster traditiegetrouw het decor voor het jazzfestival dat daar voor de eerste maal georganiseerd werd in 1979. Op de affiche prijkten heel veel jonge en ook minder jonge artiesten, wel allemaal uit de Europese scene. Dat is meteen de troefkaart van Fritz Schmücker die in 2025 zijn veertigjarig jubileum mocht vieren als artistiek directeur. Daarbij dient jazz als startpunt maar nooit als eindpunt. De rode draad door het programma was dan ook een geflirt met stijlen en genres.

  
Pianiste Clara Haberkamp, Three Elements van contrabassist Jasper Høiby, en marimbavirtuoos Andrés Coll die voor een knallende festivalafsluiter zorgde.


Heropstanding Klap op de Vuurpijl spannende Breukeriaanse mix

CONCERTRECENSIE. Klap op de Vuurpijl met FlevoEnsemble, Beauforthuis Austerlitz, 27 december 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Jarenlang vormde de Klap op de Vuurpijl de vaste jaarafsluiting voor liefhebbers van actuele muziek. Initiator Willem Breuker gebruikte dit programma om verrassende vondsten te programmeren en uiteraard extra aandacht te genereren voor zijn baanbrekende Kollektief. Op de lessenaar stonden dan partituren waarvan de inkt nog vers was en de noten net ingedaald. Jammer genoeg kwam er door subsidieperikelen twee decennia geleden een einde aan dit prachtige initiatief.

  
Contrabassist en initiatiefnemer Egon Kracht (midden) heeft niet alleen het stof van Klap op de Vuurpijl afgeblazen, maar er ook een nieuwe en krachtige draai aan gegeven.


Michiel Braam wordt nooit saai en zal altijd blijven verbazen

CONCERTRECENSIE. Braam Sixty, LUX Nijmegen, 22 december 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Meer dan drie decennia speelt de uit Nijmegen afkomstige Michiel Braam al een belangrijke rol binnen de wereld van de Nederlandse jazz. Voldoende reden om hem nu hij zestig wordt uitgebreid te fêteren. In het LUX podium is een uitgebreid programma voor hem samengesteld met ’s middags een bijna vier uur durende film en een avondprogramma met een verse editie van Bentje Braam. De titel van de jubileumviering is Braam Sixty.

  
Michiel Braam liet zich interviewen door Co de Kloet en Bas Andriessen en trad op met de nieuwe versie van Bentje Braam.


Laatste editie Stranger Than Paranoia, of toch niet?

FESTIVALRECENSIE. Stranger Than Paranoia, Tilburg, 21 december 2024
beeld: Olga Beumer 
door: Cyriel Pluimakers

Voor de laatste keer presenteert Paul van Kemenade zijn eindejaars Stranger Than Paranoia Festival. De altsaxofonist gaat een einde aan zijn carrière breien, maar nu al gaan er geruchten dat dit niet definitief is. Na twee eerdere dagen in het Amsterdamse Bimhuis, horen we hem vanavond in zijn Tilburgse thuisbasis Paradox.

  
Paul van Kemenade Classic Quintet, de Spanjaard José Luis Gutiérrez en het Emiliano D’Auria Quartet met trompettist Luca Aquino op Stranger Than Paranoia.


Erik Friedlander laat hart New York kloppen in De Singer

CONCERTRECENSIE. Erik Friedlander The Throw, De Singer, Rijkevorsel, 30 oktober 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

De in het Amerikaanse Rockland Country opgegroeide cellist Erik Frielander vormt een prominente figuur in de New Yorkse Downtown-scene. Hij is een rusteloos experimentator en werkt onder meer samen met Fred Hersch, Terence Blanchard, Laurie Anderso, Dave Douglas en Silvie Courvoisier. Hij werd vooral bekend door zijn rol in het Bar Kokba-project van John Zorn. Fameus zijn ook zijn producties met het Masada String Trio.

  
Pianist Uri Caine, cellist Erik Friedlander, contrabassist Mark Helias en drummer Ches Smith op het podium van De Singer.


ICP Orkest koestert meesterwerkjes Misha Mengelberg

CONCERTRECENSIE. ICP Orkest, Beauforthuis Austerlitz, 17 oktober 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het ICP Orkest vormt een monument in de Nederlandse jazz. Na het overlijden van Misha Mengelberg, alweer zeven jaar geleden, heeft het ensemble met Guus Jansen aan de piano zichzelf opnieuw uitgevonden. Vanavond treden ze op in het in de Zeister bossen gelegen Beauforthuis. Een mooiere plek is nauwelijks denkbaar en op een of andere manier lijken hier muziek en natuur samen te gaan. Het optreden start met een eigen arrangement van ‘Happy-Go-Lucky Local’, een van Duke Ellington’s aan de trein gewijde composities. De voor dit vervoermiddel typerende geluiden worden driftig geïmiteerd en de musici laten de muziek knarsen in de beste ICP-traditie.

  
Dat het ICP Orkest zijn muziek, ook in perioden van tegenwind, meer dan levend houdt is een prestatie van formaat.


Joe Magnarelli toont dat New York nog altijd leidend is in hardbop

CONCERTRECENSIE. Rik van den Bergh Quartet ft. Joe Magnarelli, De Observant Amersfoort, 16 oktober 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

De Amersfoortse Observant heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een vaste waarde in het Nederlandse podiumlandschap. Hun programmering heeft de jazztraditie als uitgangspunt met de nodige avontuurlijke uitstapjes. Nu staat het kwartet van baritonsaxofonist Rik van den Bergh op het podium met als gast de Amerikaanse trompettist Joe Magnarelli. Van den Bergh en Magnarelli speelden voor het eerst samen op een Europese tournee met de Oostenrijkse drummer Bernd Reiter in 2021.

  
Het kwartet van Rik van den Berg trad op met de Amerikaanse trompettist Joe Magnarelli.


Edison uitreiking 2024 van zeer hoog niveau

CONCERTRECENSIE. Uitreiking Edison Jazz en Klassiek, AFAS Theater Leusden, 7 oktober 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Leek de Edison uitreiking enige tijd geleden nog een feestje dat zijn houdbaarheidsdatum overschreden had, sinds het evenement met ingang van 2022 plaatsvindt in het AFAS Theater in Leusden heeft de prijsuitreiking zijn glans glorieus herwonnen. Niet alleen is er veel aandacht voor de winnaars, maar ook zijn er interessante lezingen en presentaties.

  
Zanger Dennis van Aarssen, Benjamin Herman Sextet en Maite Hontelé gaven acte de presénce tijdens de Edison uitreiking.


Rik van den Bergh en Suzan Veneman ademen Thad Jones in hommage

CONCERTRECENSIE. Rik van den Bergh Quartet ft. Suzan Veneman, Farmstead Jazzclub, Westbroek, 22 september 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

In een periode waarin er sprake is van een zeker dédain ten aanzien van de canon van de jazz, is het ronduit een verademing om weer eens een ensemble te horen dat aandacht geeft aan de muziek van de legendarische Thad Jones (1923-1986). Niet alleen een geweldige trompettist en flugelhornspeler maar ook een groot componist die met zijn werk voor het Thad Jones Mel Lewis Orchestra een hoeksteen vormt binnen de naoorlogse bigband jazz.

  
Rik van den Bergh en Suzan Veneman speelden in kleine bezetting werk van Thad Jones.


Paul van Kemenade ontsteekt het vuur in Utrechtse Parnassos

CONCERTRECENSIE. Three Horns And A Bass, Parnassos, Utrecht, 20 september 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Het Utrechtse U-Jazz is voor de zoveelste maal dakloos nu de beheersstichting van DUMS (De Utrechtse Muziekschool) failliet is verklaard. Daarom staat het optreden van Three Horns And A Bass voor deze keer in de theaterzaal van Parnassos. Een concert dat deel uitmaakt van de afscheidstournee van altsaxofonist Paul van Kemenade, die het na vijftig jaar toeren mooi genoeg vindt en er eind december een punt achter zet. Het is een prima locatie, die al vaker zijn diensten voor de jazz in de Domstad heeft bewezen.

  
Met het drums- en pianoloze Three Horns And A Bass trad Paul van Kemenade op in het Utrechtse Parnassos.


Stampvolle kerkjes en schuren bij laatste ZomerJazzFietsTour

CONCERTRECENSIE. ZomerJazzFietsTour, Groningen, 31 augustus 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

38 jaar bestaat de ZomerJazzFietsTour al, die door het Groningse Reitdiepdal voert. Helaas zijn de avonturiers van toen inmiddels moegestreden en heeft de jonge generatie een andere kijk op de toekomst van de improvisatiemuziek. Ook subsidiëring en fondsenwerving zijn een lastige aangelegenheid geworden. Nog eenmaal wordt met veel energie dit internationale evenement, dat bezoekers uit heel Europa trekt, neergezet. Deze editie zal de laatste vormen uit een lange reeks, maar gelukkig zijn er al geluiden dat er gedacht wordt aan een doorstart in een andere vorm.

  
Alexander von Schlippenbach, Trio Grande en String Trio met Jasper le Clerq en Dion Nijland op de allerlaatste editie van ZomerJazzFietsTour.


Jong en oud ontmoeten elkaar bij Amersfoort Jazz Festival

CONCERTRECENSIE. Amersfoort World Jazz Festival, 14, 15 en 16 augustus, 2024
beeld: Cees Wouda, Peter Putters, Paul Beijerling
door: Cyriel Pluimakers

Het Amersfoort Jazzfestival beleeft dit jaar zijn 45ste editie. Grote veranderingen komen eraan in 2025, vanwege verhuizing naar een nieuwe locatie en het wegvallen van de vierjaarlijkse subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Organisator Alexander Beets ziet in alles nieuwe kansen en mogelijkheden en laat zich door niets of niemand uit het veld slaan. De toekomst ziet hij optimistisch in.

  
Tenorsaxofonist Miguel Ramírez, Goldstein & Silver met de Zuid-Afrikaanse trompettist Darren English, en Deborah Brown met Houston Person stonden op de podia van Amersfoort Jazz.


Dinant Jazz Festival lost hoge verwachting in

CONCERTRECENSIE. Dinant Jazz Festival, 26, 27 en 28 juli 2024, Dinant, België
beeld: Hugo Lefèvre
door: Georges Tonla Briquet

Jazzcats met een uitgelezen smaak hadden vorig weekend hun jaarlijkse afspraak bij festival Dinant Jazz, in de tuin van de abdij van Leffe. Met op het affiche onder meer Chris Potter, Manu Katché, Lionel Loueke, Grégoire Maret en Mino Cinelu passeerde een pleiade van grote namen de revue. De hoge verwachtingen werden ingelost mede dankzij de vertrouwde familiale sfeer in het bucolische kader.

  
Het Mathys/Idris Quartet met trompettist Noah Halpern, Sax Summit met onder meer Chris Potter en Sophie Alour, en saxofonist Stefano Di Battista met trompettist Matteo Cutello.


Wonderfeel geeft fraaie impuls aan innovatie Nederlandse muziek

CONCERTRECENSIE. Festival Wonderfeel, ’s-Graveland, 19, 20 en 21 juli 2024
beeld: Olga Beumer (1 t/m 14), Ton van Leeuwen (15 t/m 21)
door: Cyriel Pluimakers

Het Wonderfeel Festival beleeft haar tiende en feestelijke editie. Tevens is het de laatste op het landgoed Schaep en Burgh bij ’s-Graveland, want volgend jaar verhuist het evenement naar het terrein rond Kasteel Groenenveld in Baarn. Op maar liefst negen podia valt er weer een bonte mix van genres en cross-overs te zien, waarin klassieke muziek iets minder dan in eerdere edities de boventoon voert. Tijdens het festival gaan maar liefst tien nieuwe werken in première van evenzoveel jonge componisten. Ook de kinderen komen weer aan hun trekken in diverse workshops

  
Slagwerkgroep HIIIT, de legendarische Ustad Noor Baksh uit Balochistan en trompettiste Maite Hontelé met pianist Ramón Valle bevolkten ondermeer de podia van Wonderfeel.


Common Ground brengt onomwonden hommages aan grootheden

CONCERTRECENSIE. Common Ground met Pietro Mirabassi, Enrico Le Noci, Bob Wijnen en Eric Ineke , 7 juli 2024, Farmstead Jazzclub, Westbroek
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Zesmaal per jaar organiseert jazzliefhebber en IT-manager René Frankena concerten in zijn ‘FarmStead’ woonboerderij in het landelijke Westbroek, vlak boven Utrecht. Het is een geweldige plek met alle benodigde voorzieningen aan boord. Al zo’n vijf jaar lang timmert hij met dit mooie initiatief aan de weg met een passende, vooral op mainstream gerichte, programmering.


Common Ground met gitarist Enrico Le Noci en saxofonist Pietro Mirabassi in Westbroek.


The Bridge grensverleggend en zo vrij als een vogel

CONCERTRECENSIE. The Bridge, met Rodrigo Amado, Alexander von Schlippenbach, Ingebrigt Håker Flaten en Gerry Hemingway, De Singer Rijkevorsel, 4 juni 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Vorig jaar april gaf The Bridge – het internationale kwartet met tenorsaxofonist Rodrigo Amado, pianist Alexander von Schlippebach, contrabassist Ingebrigt Håker Flaten en drummer Gerry Hemingway – een indrukwekkend optreden in het Amsterdamse Bimhuis. Nu staat het freejazz ensemble in De Singer in het Belgische Rijkevorsel. In de tussentijd bracht het kwartet ook nog het fraaie album ‘Beyond The Margins’ (Trost Records) uit dat wereldwijd kon rekenen op lovende recensies. Hun naam mag dan ontleend zijn aan een beroemde langspeler van Sonny Rollins, hun muziek is zo vrij als een vogel.

  
The Bridge vormt een bijzondere combinatie, met vier generaties musici die elk beschouwd mogen worden als grensverleggers.


Engagement speerpunt Moers Festival in veranderende wereld

FESTIVALRECENSIE. Moers Festival, Moers Duitsland, 17 t/m 20 mei 2024
beeld: diverse fotografen*
door: Georges Tonla Briquet en Leentje Arnouts

Wars van alle hippe stromingen en overheersende maatschappelijke stellingen varen artistiek directeur Tim Isfort en zijn ploeg nog steeds een eigengereide koers. Hun uitgesproken visie werd voor de 53ste editie van Moers Festival extra in de verf gezet met een affiche boordevol karikaturale superhelden, de slagzin “Jazzfestival for music, scense-ification, politics, superheroes and: togetherness!” en een programmaboek bulkend van aanverwante verwijzingen gebaseerd op teksten van de Duitse auteur Hanns Dieter Hüsch.

  
Trio Sankaku, VAX en Jambinai op de 53ste editie van Moers Festival.


Suzan Veneman verrast en verbijstert

CONCERTRECENSIE. Suzan Veneman, U-Jazz in DUMS Utrecht, 3 mei 2024
beeld: Ton van Leeuwen
door: Cyriel Pluimakers

Trompettiste Suzan Veneman (1990) is aan een forse opmars bezig. In 2022 verscheen op ZenneZ Records haar debuut ‘Migrations of the Mind’ en in de tussentijd maakte ze ook indruk met haar begeesterde spel op ‘NO FILL3R’ van Zack Lober en ‘Between Two Worlds’ van Efraim Schulz-Wackenbarth. Haar spel is lyrisch, buitengewoon verfijnd en op de juiste momenten doortastend.

  
Trompettiste Suzan Veneman presenteerde haar nieuwe album 'Zinder', met trompettisten Gidon Nunes Vaz, Alvaro Artime Jimenez en haar leraar Kurt Weiss.


David Murray onverwoestbaar en vol karakter

CONCERTRECENSIE. David Murray Quartet, Lantaren Venster Rotterdam, 2 mei 2024
beeld: Olga Beumer
door: Cyriel Pluimakers

Bijna tien jaar geleden is het dat David Murray, de icoon van de loft jazz uit de jaren zeventig, optrad in Lantaren Venster Rotterdam. De brutale jonge hond van toen is een wijze oudere man geworden, die het authentieke verhaal van de black music nog steeds met verve uitdraagt. Precies een jaar geleden maakte hij nog een korte tournee met zijn trio, waarbij we verslag deden van een concert in het Belgische Rijkevorsel.

  
David Murray met zijn nieuwe kwartet met de uit Spanje afkomstige Marta Sanchez aan de piano.