Jewels and Binoculars – Ships with Tattooed Sails CD-RECENSIE Ships with Tattooed Sails komt voort uit de gedeelde liefde van Moore en Horner voor de muziek van Bob Dylan, die zijn polyinterpretabele teksten verhief naar het niveau van politiek-sociaal commentaar. De melodie van de liedjes wordt geïnterpreteerd door de rieten van Moore. Op onnavolgbare wijze vertaalt de blazer op altsaxofoon en (bas)klarinet de melancholie en kwetsbaarheid van Dylans stem, inclusief diens opruiende dissonanten. Ondersteund door de akoestische, melodieus verhalende bas van Horner en de wijd variërende drums van Vatcher ontstaat een nieuwe visie op de muziek van Dylan gedompeld in krachtige jazzklanken.
Jewels and Binoculars – Ships with Tattooed Sails
Michael Moore, Lindsey Horner, Michael Vatcher play music of Bob Dylan
bezetting: Michael Vatcher – drums; Michael Moore – altsaxofoon, klarinet en basklarinet, melodica; Lindsey Horner – bas. Gast: Bill Frisell – gitaar (2,6,9)
opgenomen: niet vermeld
release: 2007
label: Upshot Records
tracks: 12
tijd: 63:03
website: www.lindseyhorner.com
door: Erno Elsinga
Hoewel nauwelijks hoorbaar toont Ships with Tattooed Sails met daarop uitsluitend werk van Bob Dylan, aan, dat jazz zijn roots onder meer in de folk kent. Michael Moore, Lindsey Horner en Michael Vatcher, oftewel Jewels and Binoculars, ontdoen de liedjes van de protestzanger van popritmen en vocalen en spinnen deze in een jazzvocabulaire tot ijzersterk en op zichzelf staand werk.
Klassieke pareltjes als ‘If you see her, say hello’, het bluesy ‘Blind Willy McTell’, ‘It’s alright Ma (I’m only bleeding), ‘One more cup of coffee’ en ‘It’s all over now, Baby Blue’ worden met respect voor de meester tot boeiende jazz gesmeed. Het spannende triogeluid en de daarmee gepaard gaande hoogwaardige instrumentbeheersing van Moore, Vatcher en Horner maken van dit album een uniek project. Dylan kan zich gestreeld voelen!
© Jazzenzo 2010