Deborah Brown with The Eric Ineke JazzXpress – For The Love Of Ivie CD-RECENSIE Ivie Andersons repertoire bij Duke Ellington bestond uit ruim vijftig stukken. Twaalf ervan zijn op deze cd samengebracht. Het dertiende stuk is de kreet van Deborah Brown ‘That´s The Version!’.
Deborah Brown with The Eric Ineke JazzXpress – For The Love Of Ivie
bezetting: Deborah Brown, zang; Rik Mol, trompet en flugelhorn; Sjoerd Dijkhuizen, tenorsax, klarinet, basklarinet, baritonsax; Rob van Bavel, piano; Marius Beets, contrabas; Eric Ineke, slagwerk. Gasten: Bart van Lier,
trombone; Benjamin Herman, altsax
opgenomen: 15, 16 oktober en 5 december 2007 in ‘De Smederij’ in Zeist
release: 2008
label: Daybreak, distr. Challenge Records
tracks: 13
tijd: 53.09
website: www.challenge.nl
door: Rinus van der Heijden
Deze cd kreeg als ondertitel mee ‘A Tribute To Ivie Anderson’. De Amerikaanse zangeres Ivie Anderson was de eerste vrouw die een vast contract kreeg in het orkest van Duke Ellington. Zij deed haar intrede in 1931 en bleef tot de zomer van 1942, toen chronische astma haar noodzaakte het orkest te verlaten. Ze begon daarna het restaurant Chicken Shack in Los Angeles. In 1949 stierf ze op 44-jarige leeftijd.
Als je als musicus de JazzXPress van slagwerker Eric Ineke inhuurt, dan kies je voor degelijkheid. Niet zomaar degelijkheid, nee, van de keiharde eiken soort. Nergens valt een kruimeltje van de tafel, het is allemaal even strak en gedisciplineerd, even glad en zonder avontuur. Maar Deborah Brown deed het ermee. Het resultaat van deze cd met titels als ‘Mood Indigo’, ‘It Don´t Mean A Thing (If It Ain´t Got That Swing)’, ‘Solitude’, ‘Black Beauty’, ‘My Old Flame’ en ‘Stormy Weather’ duidt op de conservatieve inslag van de muziek. Op het bewaren van de jazztraditie, zo mag je het ook stellen.
Deborah Brown komt mooi uit de verf. Zij scat als Ella Fitzgerald en geeft aan de meeste stukken een beetje eigen interpretatie mee. Meer is er niet van te verwachten. Dit eerbetoon aan Ivie Anderson is klassieke jazz, tot in de puntjes uitgevoerd, voor liefhebbers van de soort die over zo´n twintig jaar uitgestorven zal zijn. Het valt toe te juichen dat de jazzhistorie wordt gekoesterd. In de klassieke balletwereld gebeurt dat ook. Maar daar is het de choreograaf, die voorschrijft hoe elke pas wordt uitgevoerd en de componist hoe elke noot moet klinken. In de jazz zou dat toch anders moeten zijn. Wie is er gebaat met binnen een muzieksoort waar eigen initiatief een van de pijlers is, elke noot te herhalen, zoals dat al honderden keren eerder is gedaan?
© Jazzenzo 2010