Amos Hoffman - Carving CD-RECENSIE De composities op ‘Carving’ vormen muziek die zijn persoonlijkheid reflecteert zegt Hoffman: “verschillende aspecten die op zo’n manier samenkomen dat het mij gelukkig maakt”. Zo speelt hij op ruwweg de helft van de stukken gitaar en op de andere helft ud en komen in de uitvoering traditionele jazz, muziek uit het Midden-Oosten en vleugjes andere stijlen bij elkaar. Hoffman is een begenadigd gitarist. Hij improviseert moeiteloos over Westers georiënteerde schema’s en Oosterse modes en toonladders. In de ballad ‘A minute to smell the flowers’ vertaalt hij de titel, muzikaal gezien, prachtig. Een aantal composities klinkt voor de hand liggend qua akkoordopbouw en mist dynamiek. Hoewel de groep het experiment met (complexe) ritmiek niet schuwt is de begeleiding van drummer Bresler doorgaans wat vlak en recht-toe-recht-aan. Compensatie daarvoor bieden enerzijds de energieke percussie van Katchka en vernuftige stops en breaks en anderzijds het aanschuiven van gasten. Zo trekt Avishai Cohen, op twee stukken aanwezig, de rest meteen mee. Zeker bij het sprankelend uitgevoerde ‘Ras’ waar Cohen zich laat gelden in zowel de begeleiding als solo.
Amos Hoffman - Carving
bezetting: Amos Hoffman; gitaar, ud, Gilad Abro; contrabas, Amir Bresler; drums, Ilan Katchka; percussie, Ilan Salem; (alt)fluit
gasten: Avishai Cohen; bas, Itamar Doari; darbuka, Shai Maestro; piano
opgenomen: 23 – 26 september 2009
release: 2010
label: Razdaz Records
tracks: 11
tijd: 52.53
website: www.amoshoffman.com - www.razdazrecordz.com
door: Mischa Beckers
‘Carving’ is het vierde solo-album van Amos Hoffman. De gitarist uit Tel Aviv verbleef in onder meer Amsterdam en New York, waar hij speelde met artiesten als Dennis Charles en Evelyn Blakey. Bekend is zijn samenwerking met Avishai Cohen. Daarbij is hij vooral te horen op ud, een 11-snarig instrument dat als voorloper van de luit wordt beschouwd. Hoffman studeerde Midden-Oosten muziek bij ud - en nezspeler Basam Saba. Op zijn solo albums exploreert hij dan ook veelvuldig de muzikale combinatiemogelijkheden van East meets West.
De stukken waar Hoffman ud speelt zijn melodieus en hebben een mysterieuze inslag. Thema’s, veelal gedubbeld op fluit, zijn aansprekend en met snaarbuigingen, slides en lichte dissonanten kleurt Hoffman zijn toch al spannende spel op de ud.
© Jazzenzo 2010