Jörg Brinkmann Trio – Ha! CD-RECENSIE Als Young German Jazz staat voor het verkennen van idioom - en timbregrenzen en het creëren van een eigen stijl, dan is dit trio daarvan inderdaad een uitstekende representant. Het album opent met een stuk dat grenst aan minimal music dat overgaat in een Straus-achtige wals. Dan volgt een intermezzo waarin de vorm en invulling veel vrijer is en dat is een mooie opmaat voor een knallende en complexe groove waarin Maas de Fender Rhodes over de top jaagt. Deze structuur wordt enkele keren onderbroken door een lyrisch, klassiek getint stukje van enkele seconden met gestreken cello. In vier stukken is meteen duidelijk waar het trio voor staat, experimenteren met zowel stilistische als harmonische structuren uit jazz en klassiek en elementen uit ambient en pop, veelal dromerig en melancholiek en soms geestdriftig voortdenderend.
Jörg Brinkmann Trio – Ha!
bezetting: Jörg Brinkmann; cello, effecten, Oliver Maas; piano, Fender Rhodes, Dirk-Peter Kölsch; drums, klokkenspel, objecten
opgenomen : 12 mei 2007 en 25-26 januari 2008
release: 2008
label: ACT Music
tracks: 18
tijd: 55.30
website: www.actmusic.com
myspace: www.myspace.com/joergbrinkmann
door: Mischa Beckers
De 32-jarige Brinkman bespeelt de in jazz nog niet wijdverbreide cello en maakt regelmatig uitstapjes naar popmuziek. Zowel hij als zijn kompaan Oliver Maas, in jazz en klassiek geschoold, speelden regelmatig met Dirk-Peter Kölsch, een onconventionele drummer die ook niet alledaags percussiemateriaal gebruikt. In 2007 besloten ze als trio verder te gaan. Gitarist Nguyên Lê zag de groep, was danig onder de indruk en beval het Jörg Brinkmann Trio persoonlijk aan bij zijn platenmaatschappij, ACT. Op de hoes van daaropvolgende debuut CD staat prominent vermeld Young German Jazz. Een duidelijke indicatie voor de inhoud?
De eigen composities laten veel ruimte voor improvisatie en vormen een consistent door het gebruik van intermezzo’s. Hierin komen soms varianten op eerder gespeelde thema’s terug maar veelal dienen ze om een verandering in sfeer in te leiden.
De heren variëren ook qua instrumentklank effectief. Maas gebruikt voor de ingetogen stukken de piano en voor het ruigere werk de Fender Rhodes. Brinkmann plukt en strijkt de cello die hier en daar ook voorzien is van effecten. Kölsch voelt precies aan welke (soms minimale) begeleiding Maas en Brinkmann nodig hebben en schroomt daarbij niet om, als middel, niet als doel, bijvoorbeeld kinderspeelgoed en elektronische gebruiksvoorwerpen in te zetten.
© Jazzenzo 2010