Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Bite The Gnatze – Wals door het raam

CD-RECENSIE

Bite The Gnatze – Wals door het raam
bezetting: Jasper le Clercq viool; Joost Buis trombone en lapsteelgitaar; Michel Duijves klarinet, basklarinet, fluitje; Steven Kamperman klarinet en altsaxofoon; Paul Pallesen gitaar en bouzouki; Meinrad Kneer contrabas; Alan Purves slagwerk en percussie
opgenomen: november en december 2006 in E Soundstudio in Weesp
release: 2007
label: TryTone
tracks: 8
tijd: 52.31
website: www.bitethegnatze.nlwww.trytone.org
door: Rinus van der Heijden

Je hoeft maar naar het instrumentarium te kijken om te vermoeden dat het hier niet om een huis-tuin-en-keukenbandje gaat. Voeg daarbij de achtergrond van de bandleden – die loopt van gecomponeerde muziek naar volksmuziek en van jazz naar elektronische experimenten – en je krijgt de bevestiging. De stoofpot die Bite The Gnatze op ‘Wals door het raam’ bereidt, maakt hongerig.

Bite The Gnatze is het troetelkind van gitarist Paul Pallesen. Hij formeerde de groep in 1995 en zocht zijn muzikale heil in jazz, andere vormen van geïmproviseerde muziek, allerlei invloeden uit volksmuziek, gecomponeerde en moderne klassieke muziek en vooral in onvoorziene situaties die zich tijdens het spelen voordoen en om een onmiddellijke oplossing vragen.

‘Wals door het raam’ is de derde cd van dit merkwaardige gezelschap. Hoewel de bouwstenen voor dit album herkenbaar zijn als je de overige twee cd’s kent, verrast ‘Wals door het raam’ van begin tot einde. Opvallend is de sterke ritmiek die onder praktisch alle nummers is gezet en die de muziek uiterst luister- en dansbaar maakt. De merkwaardige vrijages van de diverse instrumentalisten, de zoektochten naar nieuwe geluiden, de prachtige overvloed aan blaasinstrumenten, het zijn alle verrassingselementen.

Afwijkende titels als ‘Als een haas op een kale berg’, ‘Voor de wijkertulp’, ‘De Bokkepolka’ en ‘Schuivertje voor de nacht’ zijn dekmantels voor de nimmer versagende zoektocht van Bite The Gnatze. Schitterend is het slotstuk ‘Midnight On The Water’, een Amerikaans volksliedje van violist Carrie Rodriguez. Bij Bite The Gnatze gaat het door de molen van de improvisatie. Als resultaat hoor je klassieke muziek en country&western. Beter kan het ensemble zijn concept niet duiden!


© Jazzenzo 2010