Adia Vanheerentals – Taking Place CD-RECENSIE Bij groepen als Bodem, Waarlijk en Klinck Trio bevindt ze zich meestal in meer afgebakende terreinen. Deze keer geen studio voor Adia Vanheerentals. Als rode draad verkoos ze om de nummers op ongewone locaties in te blikken. Een heel apart opnameproces om het zacht uit te drukken. Zo bevond de saxofoniste zich voor ‘Henhouse’ omringd door kippen. Er ontspint zich een ‘dialoog’ tussen mens en dier. Een artieste die alles duidelijk heel ver doordrijft om haar werk en de titels de nodige geloofwaardigheid mee te geven.
Adia Vanheerentals – Taking Place
bezetting: Adia Vanheerentals sopraansaxofoon, veldopnamen
opgenomen: april 2025, diverse locaties
uitgebracht: 21 november 2025
label: Relative Pitch Records
aantal stukken: 8
tijdsduur: 32’51
website: adiavanheerentals.com - relativepitchrecords.com
door: Georges Tonla Briquet
Saxofoniste Adia Vanheerentals (1998) beweegt zich het liefst in de schemerzone waar een continue wisselwerking plaatsheeft tussen improvisatie en doorgedreven experiment. Op ‘Taking Place’ gaat ze haast tot het uiterste en dit helemaal solo en op de meest bizarre plaatsen.
Zoektocht
‘Taking Place’ is vooral een zoektocht naar de wederzijdse invloed van (sopraansaxofoon)klank en de directe omgeving. Het werd uiteindelijk een pendelen tussen haar stadsbiotoop en natuur. Soms vulden beide elkaar aan en vermengt het gefluit van vogels zich met stedelijk lawaai. Vrees niet dat het een collage van uiteenlopende bruitages betreft. Het is een auditieve verstrengeling van diverse werelden opgebouwd als luisterspel. Allemaal uit de losse pols gespeeld zoals ze dat graag doet en verklaarde in een interview. Bijzondere plekken waren ook nog een betonnen silo (waar ze optimaal gebruik maakt van reverb als extra medespeler), de rand van een waterloopje of gewoon op straat midden het verkeersgeruis.
Willem Malfliet was verantwoordelijk voor de opname en mixing. Van zijn groep Woolvs en het Large Ensemble verscheen trouwens recent een bijzondere plaat waarop Adia Vanheerentals een belangrijke rol inneemt.
Uitgebracht bij het Amerikaanse Relative Pitch Records dat in de catalogus ook al namen heeft staan als Peter Evans, Marilyn Crispell en Alexander von Schlippenbach. Probeer tevens Vanheerentals haar debuut ‘Here Are 5 Reasons To Meditate’ dat als eenzijdige lp verscheen in 2024 bij het iconische label Ultra Eczema, vast te krijgen.
Beluisteren via Spotify.
Silo.
© Jazzenzo 2010