Lina Allemano Four – The Diptychs CD-RECENSIE Stroomstoten
Lina Allemano Four – The Diptychs
bezetting: Lina Allemano trompet; Brodie West altsaxofoon; Andrew Downing contrabas; Nick Fraser drums
opgenomen: 1 en 2 augustus 2024, Union Sound Company, Toronto
uitgebracht: 1 november 2025
label: Lumo Records
aantal stukken: 6
tijdsduur: 42’35
website: linaallemano.com
door: Georges Tonla Briquet
Het kwartet van de Canadese Lina Allemano, die continu pendelt tussen Berlijn en Toronto, kan terugblikken op twintig jaar musiceren aan de rand van experiment, avant-garde en straight forward jazz. De trompettiste is daarbij nog steeds omringd door altsaxofonist Brodie West, contrabassist Andrew Downing en drummer Nick Fraser. ‘The Diptychs’ is hun achtste album.
Ze starten met ‘Positive’, een rustig maar duidelijk gecalculeerd onderling steekspel waarbij elkeen korte stroomstoten aanlevert tot Allemano en West explicieter naar voor komen en de snelheid opdrijven. Beide blazers blijven elkaar uitdagen terwijl ze het tempo afwisselend vertragen en versnellen. De ritmesectie van Downing en Fraser zorgt voor een aangepaste en afgemeten omkadering.
Film noir
‘Negative’ klinkt als de soundtrack voor een scène uit een film noir. Schoorvoetend slepen de vier zich voort in een kubistisch decor dat ze kopieerden uit een zwart-witfilm van Friedrich Wilhelm Murnau. Berekende stiltes verhogen de beangstigende sfeer. ‘Resist’ vervolgt aanvankelijk in eenzelfde vibe. De hoofdpersonages, in casu Allemano en West, treden meer en meer uit de schaduw en reiken onderling tips aan. Downing en Fraser assimileren alles en versterken hun hechte wederzijdse band. In ‘Coalesce’, ‘Scrambled’ en ‘Over Easy’ werken ze deze werkwijze boordevol intervallen en verstrengelingen verder uit.
Tweeluiken
Allemano schreef de zes nieuwe stukken onderverdeeld als drie tweeluiken (diptiek) die elk op zich een eenheid vormen. Ondanks deze mise-en-scène sluit uiteindelijk alles organisch aan door kleine onderlinge verbanden en herhalingen. Aandachtig luisteren is wel een vereiste om deze minuscule transgressies en gestadige herconfiguraties te ontdekken.
Positive.
© Jazzenzo 2010