Artikel geprint vanaf Jazzenzo.nl

Alex Sipiagin Quintet – Reverberations

CD-RECENSIE

Alex Sipiagin Quintet – Reverberations
bezetting: Alex Sipiagin trompet en flugelhorn, Will Vinson altsaxofoon, John Escreet piano en synthesizer, Makar Novikov contrabass, Donald Edwards drums. Gast: Aubrey Johnson zang
opgenomen: 10 en 11 november 2024, Art Music Studio, Bassano del Grappa, Italië
uitgebracht: juni 2025
label: Criss Cross Jazz
aantal stukken: 8
tijdsduur: 65’47
website: alexsipiagin.com - crisscrossjazz.com
door: Cyriel Pluimakers


De uit Rusland afkomstige trompettist Alex Sipiagin (1967) heeft in New York een degelijke reputatie opgebouwd als een blazer die de traditie omarmt maar ook open staat voor nieuwe ontwikkelingen. Betweters die vinden dat je als jazzmuzikant alleen maar geloofwaardig bent als je avant-garde speelt, hebben in zijn visie volstrekt ongelijk. Op flugelhorn en trompet beschikt Sipiagin over een gouden toon en in het ensemblespel toont hij zich een meester.

Anagram
Voor zijn nieuwe Criss Cross Jazz-album ‘Reverbarations’ heeft hij een uitermate sterke bezetting uitgenodigd: altsaxofonist Will Vinson, pianist John Escreet, contrabassist Makar Novikov en drummer Donald Edwards. Het album start met Sipiagin’s tune ‘Sipa Tham’, een compositie die hij eerder in een lossere uitvoering vastlegde op de uit 2021 daterende productie ‘Upstream’ (Posi-Tone). De titel is een anagram van de voornamen van de leider en zijn echtgenote. We horen Sipiagin excelleren op flugelhorn en altsaxofonist Vinson doet er nog een schepje bovenop. Fusion-achtig is het erop volgende ‘Mish-Match’ met vocals van Aubrey Johnson die het kwintet hiervoor eenmalig versterkt. Indrukwekkend is de gloedvolle bijdrage van Vinson. De titel verwijst naar pianist Misha Tsiganov, een Rus die net zoals de leider stevig carrière heeft gemaakt in New York. 

Respect
Maar liefst elf sterke albums maakte de in Philadelphia woonachtige trompettist John Swana voor het Criss Cross label en Sipiagin, die grote bewondering voor hem heeft, eert hem in ‘Swana’s Point’. Een tumor achter zijn oor en de behandeling ervan maakte de meestertrompettist sinds 2008 het spelen onmogelijk. Sipiagin past een aantal kunstgrepen uit Swana’s kenmerkende idioom toe in zijn solo. Met de Mingus Big Band voerde hij de ‘Little Royal Suite’ medio jaren negentig uit als onderdeel van het indrukwekkende project ‘Blues and Politics’. Het is een ode aan trompetvernieuwer Roy Eldridge (1911-1989) en in deze compacte versie van het origineel horen we Sipiagin op zijn best. Dat daarna een gloedvolle interpretatie van Duke Ellington’s ‘Prelude To A Kiss’ volgt, onderstreept eens te meer zijn grote respect voor de jazztraditie. Altsaxofonist Vinson speelt er de sterren van de hemel. 

Italiaans diner
‘Blues On The Corner’ is afkomstig van pianist McCoy Tyner die jarenlang het John Coltrane Quartet aanvuurde en het kwintet duikt vol enthousiasme in dit energieke stuk. Magistraal is het spel van Sipiagin en Vinson en uiteraard laat pianist Escreet zich ook allerminst onbetuigd. Afkomstig van jazzlegende Billy Strayhorn (1915-1967) is ‘Upper Manhattan Medical Group’ en nogmaals raakt de leider, dit keer op flugelhorn, alle wanden van de studio in een adembenemende solo. Passend is dat dit album eindigt in een soort jamsessie met het ronduit feestelijke ‘From Seeley to Simi’ waarover de leider het volgende zegt: “The melody sounds easy, relaxing, transitional, a pleasant atmosphere, like the digestive you have after dinner in Italy”. Inderdaad is ‘Reverbarations’ misschien nog het best te vergelijken met een perfect Italiaans diner in een adembenemende omgeving.  




Beluisteren via Spotify.


© Jazzenzo 2010