Tom Bourgeois Quartet - Lili LP-RECENSIE Kunstenaarsgezin
Tom Bourgeois Quartet - Lili
bezetting: Tom Bourgeois tenor- en sopraansaxofoon, basklarinet; Alex Koo piano; Lennart Heyndels contrabas; Théo Lanau drums; Veronika Harcsa vocals; Vincent Courtois cello
opgenomen: december 2023, Jet Studio in Brussel
uitgebracht: 4 april 2025
label: Igloo Records (lp), BMC (cd)
aantal stukken: 9 (lp), 14 (cd)
tijdsduur: 40’39 (lp), 55’34 (cd)
website: tombourgeois.com - igloorecords.be
door: Georges Tonla Briquet
‘Lili’ is een eerbetoon van rietblazer Tom Bourgeois aan de Franse componiste Lili Boulanger omringd door zijn internationaal kwartet versterkt met twee notoire gastmuzikanten, cellist Vincent Courtois en vocaliste Veronika Harcsa.
Lili Boulanger, die leefde van 1893 tot 1918, groeide op in een kunstenaarsgezin en kwam zo in contact met onder meer de grote Franse meesters Maurice Ravel en Gabriel Fauré. Ze schreef voor zowel koor en orkest als voor kleinere ensembles en solostukken voor piano.
Basismateriaal
Net iets meer dan een eeuw na haar overlijden plaatst Tom Bourgeois haar opnieuw in het voetlicht. Hij doet dat niet door getrouwe hernemingen of jazzy accenten toe te voegen maar via volledig herwerkte versies weliswaar geïnspireerd op het basismateriaal en zonder de melodie te verloochenen. Bourgois geeft daarbij veel ruimte aan zijn medemuzikanten. Vijf jaar deed hij erover om tot een eindresultaat te komen na een eerste kennismaking met het oeuvre van Boulanger. Uiteindelijk een niet zo vreemd initiatief aangezien de saxofonist en basklarinettist graag rond thema’s werkt zoals met zijn andere groepen Murmures en Moanin’ Birds.
Het gloednieuw kwartet voor dit project bestaat uit pianist Alex Koo, contrabassist Lennart Heyndels en drummer Théo Lanau. In een aantal nummers zijn er bijdragen van de Hongaarse vocaliste Veronika Harcsa die we inmiddels kennen van Antoine Pierre en betrokken was bij Murmures/Rumeurs, een ander project van Bourgeois. Daarnaast is er nog cellist Vincent Courtois die namen als Marc Ducret, Joëlle Léandre en Ellery Eskelin op zijn cv mag vermelden.
Kamer- en filmmuziek
In openingstrack ‘Thèmes Et Variations #1’ flirt het ensemble met kamer- en filmmuziek. Dat Bourgeois de soundtracks schreef voor een twintigtal documentaires en kortfilms is daar niet vreemd aan natuurlijk. Een knappe saxofoonsolo laat het geheel naar jazz overhellen. Over ‘Thèmes D’Amour En Canon (6te)’, met zang van Harcsa, hangt eerder een mystiek aura. ‘Cortège’ sluit daar naadloos bij aan. De engelenzang verheft alles naar transcendente regionen. Helemaal in contrast hiermee is het kinetische en ultrakorte ‘Thèmes Et Variatons #5’. ‘Jeff’ (hier ‘Jef(10)Épique’) is een titel die overal opduikt in het songbook van Bourgeois, zij het met telkens een ander nummer. Een knipoog naar Alfred Hitchcock en David Lynch die cameo’s inlasten in een of andere scène van hun films. Deze versie van ‘Jeff’ gaat volledig richting hedendaagse jazz gestructureerd rond een repetitieve pianoloop.
Folknevelelen
Kant B opent met een van Boulanger’s bekendste titels, ‘Pie Jesu’. Poëzie en lyrisme tot het uiterste op het snijpunt van hedendaags klassiek en kamerjazz met minuscule experimentele kanttekeningen. In het verlengde is er ‘Hymne Au Soleil’, eveneens een befaamd stuk uit het repertoire van Boulanger, nu met tekst van zangeres Harcsa en sterk gedrenkt in bucolische folknevelen. ‘Thème Haut Perché’ is een ander voorbeeld waarin het gezelschap driftig uit de hoek komt, inclusief een verrassend breekpunt en plotse wending. Afsluiter is ‘Vieille Prière Bouddhique’, nog een van haar gerenommeerde stukken en hier geprojecteerd als een aaneenschakeling van golfbewegingen.
Concert:
8 augustus, Gaume Jazz Festival, Rossignol, België
Beluisteren via Spotify.
Jeff (10).
© Jazzenzo 2010