Atzko Kohashi & Tony Overwater - Porgy CD-RECENSIE Gershwin
Atzko Kohashi & Tony Overwater - Porgy
bezetting: Atzko Kohashi piano; Tony Overwater contrabas; Michael Moore klarinet en alt sax; Sebastiaan Kaptein drums
opgenomen: 29 december 2024 en 10 januari 2025
uitgebracht: 2 mei 2025
label: Jazz in Motion Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 45’09
website: atzkokohashi.com - tonyoverwater.com - challengerecords.com
door: Jeroen Jansen
Het is opletten geblazen als de paden van de Japanse pianiste Atzko Kohashi en bassist Tony Overwater elkaar kruisen. Die twee maken wat ongekends bij elkaar los, dat bleek al eerder bij de albums ‘Crescent’ en ‘A Drum Thing’ die in 2022 en 2023 verschenen. Hun intuïtieve samenspel is een toonbeeld van gelijkwaardigheid met een sterke romantische inslag, met respect voor de jazzgeschiedenis maar altijd met de blik naar voren.
Waren de eerdere albums gebaseerd op het werk van respectievelijk John Coltrane en legendarische drummers als Sunny Murray en Paul Motian, deze keer wagen ze zich aan een wereldberoemde compositie van George Gershwin: ‘I loves you Porgy’. Het werk van Gershwin is al tijdenlang de basis van moderne jazz. Sinds Miles Davis de muziek van 'Porgy & Bess' ter hand nam heeft elke zichzelf respecterende jazzmusicus de ambitie om een eigen draai te geven aan dat repertoire. Het pad richting Gershwin is breed en platgetreden.
Vijf noten
‘I loves you Porgy’ bevat vijf noten die iedereen uit duizenden herkent, maar Kohashi en Overwater laveren daar behendig en uiterst origineel omheen. Het stuk zelf staat als twee boekensteunen als eerste en laatste nummer op het album en daartussen creëert het duo, aangevuld met Michael Moore op klarinet en altsax en Sebastiaan Kaptein op drums, nieuwe composities die als basis die vijf beroemde noten uit 1935 hebben. In deze nieuwe kwartetvorm zijn ze nóg meer in staat om de luisteraar te verrassen met een nieuwe kijk op de muziek van Gershwin.
Voltreffer
Wat overigens blijft is het fantastische basgeluid van Overwater, zeker omdat het zo mooi opgenomen is. Het solostuk ‘Chimes’ etaleert niet alleen zijn vakmanschap, zelfs hier is te horen hoe de inspiratie van Gershwin doorgeklonken heeft. Kohashi dartelt op piano om Overwater heen, soms dienend, op andere momenten pakt ze de volledige aandacht, zoals op het prachtige ‘Moontide’ van de pianiste. Nieuw is de uitbreiding van duo naar kwartet en dat is een meesterzet, want met name Moore voegt een eigen klankkleur toe aan de muziek en zet als tegenwicht tegen al te veel romantiek soms opstandig zijn hakken in het zand. Zijn klarinetsolo op ‘Play Pray’ is daar het mooiste voorbeeld van. De Nederlandse drummer Sebastiaan Kaptein die gevestigd is in Japan heeft een heerlijk ontspannen swinggevoel dat hij onder meer laat horen in ‘Don’t drive me mad’.
Dit album laat zich op allerlei manieren beluisteren, maar of je nou fan bent van Overwater en Kohashi samen of George Gershwin adoreert, of iets er tussenin: dit is een voltreffer.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzazkelijk.
Porgy.
© Jazzenzo 2010