Johan Dupont Trio – Lydia CD-RECENSIE Dupont dacht al een tijdje na over nieuw materiaal, toen zijn dochter Lydia op jonge leeftijd overleed. Het verklaart wellicht de urgentie waarmee de twaalf stukken worden uitgevoerd op dit album dat de pianist opdroeg aan zijn ‘petite fille’. De in de kern verdrietige melodieën krijgen op geen enkel moment een te zwaarmoedig karakter. Iets dergelijks zie je terug in onschuldige titels als ‘La balançoire rouge’ en ‘Tata de piraat’. De uiteenlopende schakeringen van rauwe pijn worden door het empathisch musicerende Dupont-trio liefdevol gemasseerd. De muziek roept daardoor naast verdriet ook warme herinneringen en hoopvolle vooruitzichten op. De kilte van de dood wordt verzacht door de verlichtende aanraking van de onbevangen gespeelde composities.
Johan Dupont Trio – Lydia
bezetting: Johan Dupont piano, Bo Waterschoot, fretloze basgitaar, Stephan Pougin drums en percussie
opgenomen: maart 2024, Fattoria Musica, Osnabrück
uitgebracht: 31 januari 2025
label: Flak Records
aantal stukken: 12
tijdsduur: 63.51
website: johanduponttrio.bandcamp.com - flak.be
door: Johan Bakker
In België is Johan Dupont bekend onder liefhebbers van de betere muziek. In Nederland heeft de veelzijdige pianist nog wel wat zielen te winnen. Dat zal hem na het uitbrengen van het pijnlijk mooie debuutalbum dat hij opnam met zijn eigen trio niet veel moeite meer kosten. Het beluisteren van ‘Lydia’ roept een heel palet aan emoties op: van teruggetrokken weemoed tot speelse uitgelatenheid. De muziek van het Johan Dupont Trio is dan ook moeilijk in een hokje te stoppen. Je zou die kunnen omschrijven als de verklanking van de troost van oprecht medeleven. Als muziek al in staat is om dit gevoel op te roepen zonder dat je als luisteraar enige voorkennis hebt, geldt dit des te meer wanneer je het verhaal kent dat aan het componeren vooraf ging.
Duponts begeleiders spelen een belangrijke rol bij het licht en dansant houden van de muziek. Net als hun bandleider zijn bassist Bo Waterschoot en drummer Stephan Pougin (die beide ook een stuk componeerden) thuis in uiteenlopende genres. Hierdoor krijgt het samenspel van dit top-trio de onontkoombaarheid van klassieke muziek en de aanstekelijke levenslust van geïmproviseerde jazz en wereldmuziek. Dit geslaagde debuutalbum is een waardig en veelkleurig eerbetoon aan de altijd jong gebleven Lydia. Eloïse Beaudry illustreerde de bij de muziek passende cover.
Beluisteren via Spotify, inloggen noodzakelijk.
© Jazzenzo 2010